Renault och Nissan tjänar pengar – på varandra

Koncernkollegorna Renault och Nissan har gjort sin årliga avstämning för att se hur mycket pengar man sparar genom att samarbeta. Synergieffekterna ökade under 2012 med 54 procent och totalt sparade Renault/Nissan 2,7 miljarder euro, 25 miljarder kronor.

CMF Renault Nissan platform

Med den här illustrationen vill Renault/Nissan visa hur fyra områden på ett fordon kan utvecklas för gemensamma modeller. Genom att sträcka ut måtten kan samma tekniska plattform användas till en mängd olika modeller, hos både Renault och Nissan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Samarbete kan vara lönsamt, det har de flesta av oss exempel på från både privatliv och arbete. Inom bilindustrin kan samarbete vara helt nödvändigt då det är enorma investeringar som görs när nya produkter ska tas fram, dessutom finns mycket att tjäna på att göra gemensamma inköp.

Koncernkollegorna Renault och Nissan redovisar sin årliga avstämning för synergieffekterna och det är imponerande siffror. Under 2012 ökade besparingarna med 54 procent och totalt sparade Renault/Nissan 2,7 miljarder euro, 25 miljarder kronor, på att samarbeta.

De främsta områden där Renault/Nissan kan spara pengar är inköp (851 miljoner euro), powertrain (motor/transmission, 709 miljoner euro) och gemensam fordonsutveckling (546 miljoner euro).

Bästa exemplen på samarbeten finns i de länder där utvecklingstakten är snabb, som till exempel Indien. Renault och Nissan har byggt en gemensam fabrik i Chennai där den årliga kapaciteten är 400.000 bilar, för både inhemskt behov och export. I Ryssland samarbetar Renault/Nissan med AvtoVAZ och i Sydkorea ska Nissan snart bygga bilar i den fabrik som Renault och Samsung har ihop i Busan.

Sedan 2009 har Renault och Nissan haft en gemensam organisation för inköp och med en årlig produktion av åtta miljoner fordon har man ett gott förhandlingsläge mot leverantörerna. Förra året inleddes en större integration av modeller baserade på samma plattform, "Common Module Family, CMF", och den väntas ge ännu större besparingar för koncernkollegorna. Utvecklingskostnaderna för en bilmodell väntas sjunka med 30–40 procent och gemensamma komponenter kan spara ytterligare 20–30 procent.

Duktigt jobbat av Renault/Nissan och ungefär den nivå jag förväntade mig.
101
5