Volvo inför nya säkerhetssystem i XC90

Med början i nya XC90 inför Volvo nya säkerhetssystem, varav flera är världsnyheter. Bland annat kan fotgängare upptäckas i mörker, bilen kan själv styra upp på vägen om föraren somnar och bilen kan kombinera farthållare med styrassistans – alltså i princip köra själv. En annan nyhet är att du kan lämna bilen vid parkeringen och låta den hitta en ledig p-plats själv.

Volvo styrning

Med Volvos nya säkerhetssystem, som debuterar i nästa XC90, kan bilen hålla hastigheten själv, hålla avståndet till framförvarande fordon och dessutom styra automatiskt för att vara kvar i sin körfil.

När helt nya Volvo XC90 presenteras nästa år ska den innehålla en hel serie av nya, unika säkerhets- och supportsystem. Flera av dessa säkerhetssystem är världsnyheter som bara funnits som experiment tidigare.

"Vi kommer att introducera de första Volvobilarna med autonom styrning för att undvika olyckor och göra körningen bekvämare," berättar Thomas Broberg som är säkerhetsexpert på Volvo Car Group.

En av dessa världsnyheter är fotgängardetektion i mörker som kombineras med autobroms, alltså att fordonet själv bromsar in utan förarens hjälp. Systemet täcker även in andra bilar och till exempel cyklister.

Premiär i nya XC90 blir det också för Volvos styrassistans för att hålla bilen kvar på vägen, i sin fil. Systemet kan övervaka var vägen tar slut och om vägkanten närmar sig styr bilen upp automatiskt, till exempel om föraren skulle ha somnat vid ratten. Systemet fungerar även på de ställen där vägen saknar sidomarkering.

Det tredje säkerhetssystemet som Volvo introducerar nästa år, i nya generationen XC90, är en adaptiv farthållare med styrassistans. Sedan tidigare har Volvo säkerhetssystem som kan upptäcka långsammare fordon när farthållaren är inkopplad, men nu kombineras tekniken med styrassistans så att bilen själv både håller hastigheten och stannar kvar i sin körfil.

Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Car Group.

Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Car Group.

"Den första XC90 hade en rad banbrytande säkerhetslösningar när den presenterades 2002, bland annat världens första teknik för att hjälpa till att förhindra att bilen slår runt," säger Thomas Broberg.

"Med de här nya systemen för nästa generation XC90 bekräftar vi än en gång vår ledande ställning inom bilsäkerhet".

Ett fjärde säkerhetssystem som Volvo tänker införa, en tid efter att XC90 presenterats i slutet av 2014, hjälper föraren att undvika viltolyckor. Systemet fungerar både dagtid och nattetid, kan detektera djur och i görligaste mån bromsa för att minska skadorna eller helt undvika olyckan.

Nästa generation Volvo XC90 blir dessutom enklare att parkera. Bilen kan själv hitta ett ledigt utrymme och parkera utan att föraren sitter i bilen. Låter nästan lite magiskt men de nya säkerhets- och supportsystemen ska visas upp för media under sommaren och vi får då anledning att återkomma i ämnet när vi själva upplevt hur de fungerar.

Bra jobbat, Volvo! Jag ser verkligen fram emot nya XC90, med säkerheten i topp.
653
43