”Därför bilsemestrar jag i Östeuropa”

Peter Ternström skippar både Tyskland, Frankrike och Italien – de bästa vägarna finns i Östeuropa, enligt honom. "Du kommer att ha mycket roligare bland polacker, tjecker och kroater."
Annons

Peter Ternström lyckas inte alltid undvika ordningsmakten – men han verkar ändå nöjd med behandlingen.

Va, ska jag ta Porschen till Polen? Ja, det ska du. Äventyret finns i öst, inte i väst. Glöm Tyskland. Glöm Frankrike. Glöm Italien. Ta istället färjan från Karlskrona eller Nynäshamn och börja din biltur i Gdansk. Du kommer att ha mycket roligare bland polacker, tjecker och kroater än med tyskar, italienare eller fransmän.

Orolig för att din sportbil ska bli stulen i östeuropa? Ha. Många tror det. Men det stämmer inte. Östeuropeiska biltjuvar skiter i din Ferrari, Lamborghini eller Porsche Turbo. För dessa bilar går inte att bäckna på andra sidan stan. Kör du däremot en dussinbil som en ny Passat diesel eller en BMW X5 så hade jag varit orolig. De blir snodda hela tiden. Just för att de går att omsätta till pengar omedelbart i Ukraina eller Ryssland. En sportbil är omöjlig att sälja snabbt på samma vis. Därför är du fredad.

Inte övertygad? Låt oss då jämföra Tyskland och Polen. Två länder som delar en lång gräns och en hel massa historia. Vilket land har bäst vägnät? Polen! Inte Tyskland. Tysklands stolthet – Autobahn – är numera världens största parkeringsplats. Mängden trafik och vägarbeten gör att det är bilkö hela tiden. Glöm fri fart. Det är stillastående som gäller. Polen, däremot, har hur mycket splitter ny motorväg som helst. Som är helt tom på trafik. Som det går att köra hur fort du vill på. För den polska polisen bevakar inte motorvägar. Det är inte prioriterat. Det är viktigare att jaga fortkörare utanför skolor i städerna. Tidigare denna vecka körde jag över 275 km/h i 45 minuter i sträck med min Lotus i Polen. Sedan var bensintanken tom. Upplevelsen liknar teleportation. Upplevelsen liknar autobahn för tio år sedan.

Samma sak gäller Tjeckien, Ungern, Slovakien, Slovenien och Kroatien. Testa så förstår du. Numera kör du mycket fortare i östeuropa än genom västeuropa. Och kvaliteten på asfalten är fantastisk. Mycket bättre än de bästa vägarna i Sverige.

Tyskar är snälla. Men de har problem. De är fortfarande så fokuserade på att vara Europas dåliga samvete att har glömt bort hur man har kul. Jämför detta med östeuropa och det är som natt och dag.

Östeuropeer har nämligen EM-Guld i att leva för dagen och att ta vara på varje tillfälle till glädje. Östeuropeer praktiserar gästfrihet och generositet på en helt annan nivå än i väst. I östeuropa finns heller ingen jantelag. Det är fint att köra sportbil. Vänj dig vid att få tummen upp och leenden från främlingar. Dessutom tillhör de polska och tjeckiska kvinnorna världens vackraste. Och roligaste. Glöm mustashprydda italienskor. Glöm fransyskor som låtsas att de inte förstår engelska. Glöm även svenska stroppiga stureplanstjejer som tror de är små princessor. De är alla utklassade på knockout i första ronden av östeuropeisk charm, humor och kvinnlighet i dess renaste form.

Ta en öl på torget i Krakow en sommarkväll. Du kommer direkt förstå vad jag menar. Du kommer aldrig någonsin att sätta din fot på Stureplan igen. Du kommer för alltid längta tillbaka till din Svetlana. Svetlana – som du träffade på en grillfest på ett pensionat i Slovenien. Eva, som du träffade på i ett köpcenter i Brno. Och spenderade några dagar med. Och låt oss inte glömma Ania i Krakow. Allt tack vare slumpen. Tack vare att du slog en femma med tärningen och vågade vara lite spontan. Tack vare att du läste det här numret av auto motor & sport och lät mig övertyga dig om vad du ska göra nästa gång du har lite tid över.

Annons
Annons
Rulla till toppen