Provkörd: Nya sportiga Range Rover Sport

Gustaf Sjöholm befinner sig i Wales och har under en dag sett fler får än i hela sitt tidigare liv och de obegripliga vägskyltarna blir allt mer konsonant-tunga. Dessutom har han provkört nya Range Rover Sport. Nära ett halvt ton "sportigare" än tidigare.

Gustaf Sjöholm i konsonanternas land under provkörningen av nya Range Rover Sport.

Var är du?
Jag dyker djupt i kuperade Wales – har under en enda dag sett fler får än under hela mitt tidigare liv. Ingen get dock. Och de obegripliga vägskyltarna blir allt mer konsonant-tunga..
 
Lost in translation, så synd om dig…
Ja, det är inte lätt, kvicksilvret närmar sig trettio grader. Tur att stolarna på samtliga test-Range Rover Sport är försedda med ventilation. Svettades ymnigt under rävjakts-skjortan.
 
Skippa detaljerna, hur lyder ditt första intryck?
Första ögonkastet framifrån och jag trodde det var en vanlig Range Rover. Men fortsätt bakåt och tankarna vandrar över till lillebror Evoque. Invändigt på främre raden är det dock fullskalig stor-SUV-känsla. Och med nästan ett halv ton bortbantat i den nya aluminiumkonstruktionen är Range Rover Sport klart sportigare än tidigare. Känns stor och lätt och dieseln-V6:an jag precis kört är silkeslen. 8-stegade automaten gillar jag skarpt.
 
Vad kostar den och när kommer den?
 Jag väntar på officiella prisuppgifter, men med dieseln lär den starta strax över 600.000 kronor med premiär tidigt till hösten.
 
Vill du ha en?
Den har inte blivit en Porsche Cayenne på vägen, men är samtidigt inte alls tappad i terrängen, sina 21-tummare till trots. I likhet med sin framgångsrika föregångare tidigare lär den stå för den avgörande delen av Range Rover-försäljningen. Riktigt fullt ut övertygar den inte mig efter första mötet, jag berättar mer om upplevelsen i en fyllig provis i kommande ams! Nu ska jag ut och sprätta grus med 500-hästars V8. 0-100 knutar på strax över fem sekunder – have a jolly good day!

Hellre Range Rover Sport än Porsche Cayenne!
159
32