Live: BMW visar upp nya i3

Just nu lanserar BMW den första modellen i nya i-serien live i London, New York och Beijing. BMW i3 är citybilen som ska väcka habegär med eldrift och fräck design. Svenska priser, lanseringsdatum och livesändning av eventet finns här!



BMW slår på stora trumman när det gäller nya i3, och det är inte underligt eftersom det handlar om en helt ny modellserie. BMW:s i-modeller blir helt eller delvis eldrivna, och i3 följs senare av sportbilen i8.

Under måndagen visar BMW upp nya i3 live i London, New York och Beijing samtidigt. BMW vill locka nya kunder i så kallade "megacities" – storstäder där eldriften kommer till sin rätt. Premiären sker exakt två år efter att BMW visade upp i3 Concept i Frankfurt.

Vi har redan fått se en bildläcka på BMW i3 tack vare holländska Autoblog, och produktionsversionen skiljer sig heller inte så mycket från konceptbilen från 2011. BMW i3 blir högbyggd och får också höga och smala däck (19 tum med lättviktsfälgar, 20 tum som tillval), vilket ska förbättra räckvidden.

BMW i3 innebär inte bara en helt ny typ av bil, utan också ett nytt sätt att sälja bilarna på. BMW vill experimentera med att sälja bilar på nätet, där ett "mobilt säljteam" åker ut till intresserade köpare.

"Mobiltelefonen öppnade upp en bransch som ingen hade kunnat ana. Det mobiltelefonen gjorde för kommunikation, gör elbilarna för bilbranschen. i3 är unik ur alla synvinklar. Detta är premium när det är som bäst", säger Norbert Reithofer, chef för BMW-gruppen.

BMW i3 har en elmotor på 170 hästkrafter och 250 Nm, vilket ger en räckvidd på 13–16 mil. Räckvidden kan bli något längre i Eco Pro- eller Eco Pro+-läget. Med bakhjulsdrift och låg tyngdpunkt lovar BMW att även i3 är en "ultimate driving machine". 0–60 km/h går på 3,7 sekunder medan 0–100 km/h tar 7,2 sekunder.

BMW i3 finns också med en tvåcylindrig bensinmotor på 650 kubik ("range extender") med 35 hästkrafter, vilket ökar räckvidden till 30 mil.

BMW-chefen Norbert Reithofer visar upp nya i3 i New York. Elbilen ska vara upp till 40 procent billigare att äga än en 320d med automatlåda under en treårsperiod.

BMW lanserar inte bara själva i3-modellen, utan också smarta, uppkopplade tjänster som ska göra bilkörningen enklare och effektivare. Allt detta går under namnet BMW eDrive och 360° Electric. Här ingår bland annat en app som håller koll på bilen (exempelvis laddning) och möjlighet till "car sharing".

Jämfört med en Mini Cooper är BMW i3 hela 27 centimeter längre, nio centimeter bredare och 17 centimeter högre. B-stolparna har tagits bort och bakdörrarna öppnas "bakvänt", vilket gör insteget till de två bakre sittplatserna enklare. Den kolfiberförstärkta karossen är tillräckligt styv för att bilen ska klara krockkraven även utan B-stolpe.

Interiören är till stor del tillverkad av återvinningsbara material. Som tillval finns exempelvis adaptiva led-strålkastare, glastak, automatisk klimatanläggning, backkamera och parkeringsassistent.

BMW i3 får mycket lättviktsmaterial och en del aerodynamiska knep för att förbättra räckvidden. i3 väger 1.195 kilo. Klicka för att se en större version!

BMW har också släppt de svenska priserna för nya i3. Instegspriset hamnar på 339.900 kronor, eller 299.900 kronor efter avdragen supermiljöbilspremie på 40.000 kronor.

BMW i3 med "range extender" kostar 375.900 kronor. Kravet för supermiljöbilspremien är att bilen släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer. Med bensinmotorn släpper BMW i3 ut 13 gram, vilket borde innebära att även den får dra nytta av premien. Då hamnar prislappen på 335.900 kronor.

Lanseringen sker den 16 november hos tre BMW i-representanter: Bavaria Stockholm i Solna, Bilia Group Göteborg i Mölndal och Förenade Bil i Malmö.

Ladda ned BMW:s pressrelease med alla detaljer (pdf-fil).

  • På Twitter


  • Bildgalleri
Jag kan tänka mig att köpa en BMW i3!
333
168