Har man en gång haft nöjet att följa ett F1-lopp på plats finns det ett intryck som slår det mesta: ljudet! De hysteriskt skrikande motorerna ger en brutalt fysisk upplevelse av hur snabba bilarna är i verkligheten.
En del sörjde kanske övergången från V10 till V8-motorer för några år sedan. Men med ett varvstopp på höga 18.000 rpm låter V8:orna fint ändå och utan någon som helst dämpning i avgassystemet är hörselkåpor att rekommendera om man står nära banan.
Som de flesta redan vet blir det nästa år en övergång till 1,6-liters, turboladdade V6-motorer inom Formel 1. Toppeffekten tros hamna kring 600 hk och med KERS-systemet kan den siffran tillfälligt öka till 750 hk.
Effektmässigt lär alltså de nya V6-motorerna räcka till 2014, men det entusiasterna oroligt funderar över är ljudupplevelsen. Förutom en mindre motorvolym och turboaggregatet som slår sönder pulserna i avgaserna så är även varvtalet begränsat till 15.000 rpm på de nya V6:orna.
Nu kan vi avgöra själva då Mercedes AMG nyligen släppte en video där man kombinerat V6-motorljudet med ett virtuellt varv runt Monza i Italien. Det återstår förstås att höra hur dessa motorer låter i verkligheten och om det eventuellt blir några skillnader mellan de tre motorleverantörerna Mercedes AMG, Renault och Ferrari. Som jämförelse har vi lagt en video från Monza med dagens V8-motorer längst ner på sidan.
Vad säger ni läsare – kan det de här V6:orna ge en lika bra upplevelse som dagens V8:or? Använd gasa/bromsa och kommentatorfältet nedan.