Lyssna på nästa säsongs V6 F1-motorer

Nästa år blir det turbomatade V6-motorer i Formel 1. Många har befarat att det blir ett tråkigare ljud på F1-banorna men nu kan du avgöra själv – Mercedes AMG har släppt en video där V6:an kör runt Monza.
Annons


Har man en gång haft nöjet att följa ett F1-lopp på plats finns det ett intryck som slår det mesta: ljudet! De hysteriskt skrikande motorerna ger en brutalt fysisk upplevelse av hur snabba bilarna är i verkligheten.

En del sörjde kanske övergången från V10 till V8-motorer för några år sedan. Men med ett varvstopp på höga 18.000 rpm låter V8:orna fint ändå och utan någon som helst dämpning i avgassystemet är hörselkåpor att rekommendera om man står nära banan.

Som de flesta redan vet blir det nästa år en övergång till 1,6-liters, turboladdade V6-motorer inom Formel 1. Toppeffekten tros hamna kring 600 hk och med KERS-systemet kan den siffran tillfälligt öka till 750 hk.

Lyssna på nästa säsongs V6 F1-motorer
Nästa säsongs F1-motorer får en volym på endast 1,6 liter, men med turbomatning lär toppeffekten hamna runt 600 hk. De sex cylindrarna matas via ett turboaggregat och av naturliga skäl blir det då bara ett avgasrör. Ljudpulserna blir inte lika intensiva då turbon ”slår sönder” och jämnar ut trycket. Dessutom sänks maxvarvet från 18.000 till 15.000 rpm. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Effektmässigt lär alltså de nya V6-motorerna räcka till 2014, men det entusiasterna oroligt funderar över är ljudupplevelsen. Förutom en mindre motorvolym och turboaggregatet som slår sönder pulserna i avgaserna så är även varvtalet begränsat till 15.000 rpm på de nya V6:orna.

Nu kan vi avgöra själva då Mercedes AMG nyligen släppte en video där man kombinerat V6-motorljudet med ett virtuellt varv runt Monza i Italien. Det återstår förstås att höra hur dessa motorer låter i verkligheten och om det eventuellt blir några skillnader mellan de tre motorleverantörerna Mercedes AMG, Renault och Ferrari. Som jämförelse har vi lagt en video från Monza med dagens V8-motorer längst ner på sidan.

Vad säger ni läsare – kan det de här V6:orna ge en lika bra upplevelse som dagens V8:or? Använd gasa/bromsa och kommentatorfältet nedan.

Lyssna på nästa säsongs V6 F1-motorer
Med färre cylindrar, turbomatning och lägre varvtal ska V6:orna bli ”billigare” för F1-teamen, är det tänkt. Återstår att se hur det blir med den saken. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen