Ferrari 458 Speciale – en modern 430 Scuderia

Ferrari bjuder på en riktigt kul överraskning inför bilsalongen i Frankfurt: nya 458 Speciale – en modern efterföljare till 430 Scuderia. Mer effekt, lägre vikt och smart aerodynamik är några av nyheterna.

För dig som saknar Ferrari 430 Scuderia kommer nu en modern efterföljare, i form av 458 Speciale.

Att Ferrari skulle lansera en starkare och snabbare version av 458 Italia var ingen hemlighet, och det ryktades om att modellen skulle gå under namnet Monte Carlo. Men nu vet vi att namnet blev 458 Speciale.

På Fioranobanan klarar nya 458 Speciale sidokrafter på 1,33 g – högst bland alla Ferrarimodeller, enligt tillverkaren.

Detta är en modern efterföljare till Ferrari 360 Challenge Stradale och 430 Scuderia. V8-motorn på 4,5 liter har numera 605 hästar (upp från 570 hästar i vanliga 458 Italia) vid 9,000 r/min, vilket innebär 135 hästkrafter per liter. Vridmomentet är 540 Nm vid 6.000 r/min.

Ferrari 458 Speciale blir också 90 kilo lättare än "vanliga" 458, och tjänstevikten ligger på 1.290 kilo. Vikten fördelat på effekten blir 2,13 kilo/hästkraft. Enligt Ferrari ska nya 458 Speciale klara Fioranobanan på 1:23,5, vilket är 1,5 sekunder snabbare än 458 Italia och bara 0,5 sekunder långsammare än nya F12 Berlinetta. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,0 sekunder, 0-200 km/h på 9,1 sekunder.

Förutom lägre vikt och mer effekt har Ferrari också uppdaterat aerodynamiken med nya luftinsläpp. Bakpartiet har fått en större diffusor och de tre avgasutblåsen har ersatts av två större utblås.

En annan nyhet är Side Slip Angle Control, som använder antispinnsystemet F1-Trac och E-diffen för att skicka rätt mängd kraft till det bakhjul som har bäst fäste när bilen körs på sladd. Ferrari 458 Speciale får Michelin Pilot Sport Cup 2-däck.

Räkna med att vi kollar in Ferrari 458 Speciale närmare på bilsalongen i Frankfurt i september.

Fler bilder i galleriet
 

Ferrari 458 Speciale blev just min nya drömbil. Bellissimo!
159
31