Produktionen av Range Rover Evoque har pågått i 18 månader och i mars infördes det tredje skiftet i Halewood-fabriken för att möta efterfrågan. Till dags datum har Land Rover sålt inte mindre än 170.000 Range Rover Evoque – en välbehövlig succé, alltså!
Men det går inte att vila på lagrarna utan i höst, till årsmodell 2014, införs ett ”halvt facelift” för Evoque. Det blir obetydliga förändringar exteriört med lite annorlunda emblem, ny fälgmodell och fler kulöralternativ till inredningen.
Stora förändringen hittar vi under ytan på Range Rover Evoque och det är en ny, nioväxlad automatlåda från ZF. Nionde växeln blir en riktig överväxel men fler växlar innebär också en mer tätstegad automatlåda som ger lite bättre acceleration.
Växlingsprogrammet ska vara adaptivt och lär sig alltså på egen hand hur föraren kör och anpassar växlingarna därefter. Den niostegade automaten från ZF är standard för de som väljer till automatlåda.
Fyrhjulsdriften har förfinats med ”Active Driveline” och aktiv momentstyrning som minskar understyrningen. Med Active Driveline i Evoque deaktiveras automatiskt fyrhjulsdriften i hastigheter över 35 km/h, vilket sparar bränsle.
Förbrukningen i den snålaste, framhjulsdrivna tredörrarsversionen av Range Rover Evoque med 2,2-liters diesel på 150 hk sjunker till 4,9 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 129 g/km. I snitt sjunker förbrukningen för motoralternativen med drygt tio procent, tack vare nya ZF-automatlådan.
Nya tillval till Range Rover Evoque är vingelvarning, avläsning av trafikskyltar, vattensensor för körning i vattendrag, med mera. En ny app – Land Rover InControl – för Evoque-förarna gör att man via sin smartphone kan ha koll på viktiga uppgifter hos bilen (är det dags att tanka, till exempel) och även få hjälp att se var bilen är parkerad (är han/hon på golfbanan eller hälsar på hos sitt ex?).