Volkswagen Golf R kommer med 300 hästar

Om inte Volkswagen Golf GTI räcker till kommer snart en helt ny Golf R – ett billigare alternativ till Audi S3. Den lanseras i höst, accelererar till 100 km/h på bara 4,9 sekunder och får svensk fyrhjulsdrift.

Volkswagen VW Golf R MY2014

Här är nya Volkswagen Golf R i tredörrarsutförande. Storsäljaren lär dock bli femdörrarsversionen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volkswagen fortsätter bygga på familjen Golf med fler medlemmar. Det är ingen hemlighet att Volkswagen planerar en R-version av Golf, för alla köpare som inte tycker att GTI eller GTD räcker till.

Under tisdagen smygvisade Volkswagen nya Golf R, strax därefter läckte bilder ut på Telegraaf.nl och efter lunch gav VW upp och publicerade sina egna bilder på Golf R.

Nya Volkswagen Golf R får en hel del nyheter jämfört med föregångaren. Precis som resten av Golfmodellerna tappar den omkring 100 kilo tack vare MQB-plattformen. Golf R får också en ny front med större luftintag, 18-tumsfälgar (19 tum är tillval) samt alcanterainredning med sportstolar.

Volkswagen VW Golf R MY2014

Fler bilder följer när Frankfurtsalongen närmar sig. Se även bildgalleriet längre ner på sidan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Under huven finns samma, nya 2,0 TFSI EA888-motor som också tjänstgör i Audi S3. I Golf R ger den 300 hästkrafter och 380 Nm, en ökning med 30 hk och 30 Nm jämfört med förra generationen VW Golf R. Fyrhjulsdriftssystemet 4Motion är som väntat standard i Golf R, och tekniken kommer från svenska Haldex – generation fem.

Volkswagen kommer även i fortsättningen erbjuda Golf R med manuell låda. Då klarar den 0–100 km/h på 5,2 sekunder och drar 7,1 l/100 km. Väljer du istället den 6-stegade dubbelkopplingslådan är tiden 4,9 sekunder och förbrukningen 6,9 l/100 km (då ingår stopp/start-system). Förbrukningsmässigt är det en förbättring jämfört med föregångaren på i snitt 18 procent.

Bromsskivorna i Golf R mäter 340 millimeter fram respektive 310 bak. I fronten ser vi nya strålkastare som som med LED-ljus skapar två "U" på vardera sidan. Dubbla avgasutblås i mitten blir det inte - till många entusiasters sorg - men väl två dubbelpipor i varsitt hörn. Återstår att se (och höra) om Volkswagen använder sina högtalare i avgassystemet för att skapa ett "bättre" avgasljud.

Vi har tidigare kritiserat antisladdsystemet i Volkswagen Golf R för att vara alldeles för säkerhetsbetonat. Nu verkar Volkswagen ha lyssnat – ESC-systemet har ett särskilt "Sport"-läge som ska passa en mer entusiastisk körstil. Vi får se om det stämmer när det är dags för provkörning. De adaptiva dämparna, DCC (tillval), ska också ha fått ett nytt "Race"-läge som dessutom snabbar upp gasrespons och växellåda. Fjädringen är sänkt 20 millimeter lägre än en vanlig Golf och 5 mm lägre än hos Golf GTI. Styrservot är progressivt (som på GTI och GTD) och två varv räcker för fullt rattutslag, till skillnad mot vanliga Golf som behöver 2,7 varv.

Produktionen av Volkswagen Golf R drar igång vecka 45, men den som är nyfiken kan bege sig till bilsalongen i Frankfurt i september för att få en närmare titt. Leveranserna ska börja sista kvartalet i år och priserna i Tyskland för VW Golf R börjar då vid 38.325 euro. I Sverige kan nya Volkswagen Golf R beställas från och med oktober, då svenska priset blivit fastställt.

Jag tar hellre en Volkswagen Golf R än en Audi S3!
312
116