Volkswagen e-Golf och e-Up är här på riktigt

Snart kan du köpa en av världens mest kompletta bilmodeller med eldrift. Volkswagen ger sig in i kampen om de elfrälsta förarna mot Nissan Leaf och Ford Focus Electric.

Både e-Up och e-Golf ska ha rekordlåg elförbrukning och därmed hygglig räckvidd.

Volkswagen visade i försiktighet upp den eldrivna e-Golf på Geneves bilmässa i våras. Nu visas den upp igen på Frankfurts bilsalong, och den får sällskap av eldrivna e-Up. Tillsammans begår de världspremiär den 10 september på den tyska bilsalongen vilket kan tolkas som ett stort steg för bilindustrin. En av världens största biltillverkare elektrifierar två storsäljare. Volkswagen anser att marknaden är redo för att börja använda elbilar i vardagen.

Men bilarna blir inga snålversioner där varenda kilowattimme ska sparas på bekostnad av de åkandes komfort. I standardutrustningen ingår klimatanläggning med parkeringsvärme, radio med navigation och uppvärmd vindruta. Både e-Up och e-Golf har så klart led-varselljus, men i Golfen sitter det även led-lampor till helljuset.

Elförbrukningen uppges vara rekordlåg. I e-Up, nämligen marknadsledande 11,7kWh per 100 km. Golfen ska dra 12,7 kWh. Jämfört med Leaf på 17,3 kWh och Focus Electric på 15,9 kWh.

Enligt Volkswagen kör fyra av fem bilkörande tyskar mindre än fem mil per dag. Om jobbpendlingen är två mil enkel resa, och priset för en kWh är en krona, innebär det att Volkswagen e-Up tar dig till och från jobbet för drygt fem kronor om dagen, eller 1.150 kronor per år.

Samma jobbpendling med en bensindriven Volkswagen Up kostar 28 kronor om dagen, eller 6.440 kronor om året. Då har vi räknat med en förbrukning på 5 l/100 km och ett bensinpris på 14 kr/liter.

e-Up gör 0-100 km/h på 12,4 sekunder och e-Golf på 10,4 sekunder.

En stor fråga med elbilar är ju alltid räckvidden. Volkswagen uppger att e-Golfen ska rulla 190 km på en laddning. Men den siffran gäller i ECE-cykeln, och som bekant är det ingen som kör på det viset. I den körcykeln är det inte så mycket landsvägskörning heller, och det är här elbilarna tappar mark. I stan kan de dra fördel av att använda elmotorn som generator för att ladda batteriet, men på lands- och motorväg suger luftmotståndet musten ur batteriet. Så vi uppskattar den riktiga räckvidden till runt 120 km.

Kraftkällan i e-Golf är en elmotor på 115 hästkrafter och 270 Nm. Det räcker för att få upp bilen i 100 km/h på 10,4 sekunder och toppfarten är begränsad till 140 km/h. Därutöver blir luftmotståndet för stort vilket gör att räckvidden förkortas avsevärt. Av samma anledning har också Audi spärrat sin R8 e-tron till 200 km/h.

Elmotorn i e-Up levererar 82 hästkrafter och 210 Nm vilket får iväg den lille gynnaren till 100 km/h på 12,4 sekunder. Toppfarten är här begränsad till 130 km/h. Räckvidden i e-Up uppges till 160 km. I både Up och Golf kan du välja ett Eco-körläge som lattjar med luftkonditioneringen samt ökar regenereringen vid inbromsning. Båda bilarna kan laddas till 80 procent på en halvtimme.

Jag klarar mig med en daglig körsträcka på 12 mil!
500
63