Volvos mest tydliga, grafiska signal är det snedställda järntecknet i grillen. Det gör att man kan identifiera en Volvo på flera hundra meters håll – om man är tillräckligt skarpsynt, förstås.
Men det finns fler grafiska signaler, eller ”signaturer” om man så vill. Vi tänker inte alltid på dem medvetet, men på natten kan man komma ikapp en bil och genast se att det är en Volvo genom utformningen av bakljusen. Den sneda bågen på bakljuset sitter fast i minnesbarken och förknippas direkt med Volvo.
När Volvo under onsdagen presenterade sin konceptbil ”Concept Coupé” för en grupp utvalda journalister – och auto motor & sport fanns förstås med – passade man också på att ge några små smakprov på vad som kommer framöver. Att det kommer en ny generation XC90 är förstås ingen hemlighet och den ska presenteras nästa år, sannolikt föregången av en konceptbil efter årsskiftet.
Designchefen Thomas Ingenlath berättade om Volvos nya ”ansikte” och den bild som vi ser bakom honom är med all säkerhet det första bildmässiga smakprovet på nästa XC90. En illustration av inredningen visades också upp, liksom en genomskärningsbild med sju säten.
Volvos nya ansikte består av det snedställda järntecknet, två inåtriktade ”T” i varselljusen och två vinklade bågar vid dimljusen. Bakljusen får i framtiden en mera komplicerad form, men ändå lätt att känna igen.
Volvos utvecklingschef Peter Mertens visade en illustration av SPA-plattformens flexibla delar. Uppenbart är det nya XC90 på bilden och vi får ett smakprov av profilen. Första baksätet ser riktigt rymligt ut och de bakersta stolarna ser ut att vara nedfällbara i golvet, ungefär som nuvarande XC90.
Givetvis är Volvo ännu så länge ganska hemlighetsfulla med sina modellnyheter men det framkom att nuvarande Volvo V70 byter namn till V90 när det är dags för nästa generationsskifte. Sedanmodellen S80 byter namn till S90.
Vad tycker ni läsare – är det rätt väg som designchefen Thomas Ingenlath och hans team slagit in på?
Bildgalleri (klicka för att hoppa dit).