Allt hopp ute för Gumpert – eller?

Det verkar som om allt hopp om att rädda sportbilstillverkaren Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH är ute. De investerare som skulle skjuta till pengar och rädda Gumpert har gett upp. Men företagets grundare Roland Gumpert vägrar ge upp och säger sig förhandla med två nya investerare.
Annons


Ni som följer nyhetsflödet här på auto motor & sportminns nog att den tyska sportbilstillverkaren Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH i Altenburg begärde ekonomisk rekonstruktion för ett år sedan. Konkursförvaltaren Görge Scheid lyckades blåsa liv i verksamheten igen och det ryktades om en ”hemlig” investerare som var villig att skjuta till pengar.

Under slutet av 2012 startade produktionen av Gumpert Apollo igen, delvis hjälpt av att uppmärksamheten i media förbättrat orderingången. Antalet anställda hade då sjunkit från som mest ett 50-tal till endast 25 medarbetare.

Men i torsdags, 29 augusti, meddelade konkursförvaltaren Görge Scheid att skulderna på cirka 1,7 miljoner euro inte kan betalas. De aktörer som sagt sig vara villiga att hjälpa till kunde inte mobilisera de summor som behövdes. De sista 19 anställda permitterades i juni.

Men företagets grundare Roland Gumpert vägrar ge upp och hävdar att förhandlingar pågår med två nya, potentiella investerare. Kanske finns det lite hopp om att i sista stund rädda företaget?

Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH grundades 2004 av Roland Gumpert, en av hörnpelarna i Audis satsning på quattro och motorsport under 70- och 80-talen. Under Roland Gumperts period hos Audi vann företaget 25 VM-rally och fyra VM-mästerskap. Efter motorsporten fortsatte Roland Gumpert i Kina, där han lade grundstenarna för Audis mycket framgångsrika etablering i det stora landet – som numera är en större marknad än Tyskland.

Efter nästan fyra år i Kina återvände Roland till Tyskland 2001 och började då odla planer på en sportbil tillsammans med tuningföretaget MTM:s grundare Roland Meyer.

Allt hopp ute för Gumpert – eller?
Roland Gumpert fortsätter att kämpa för att rädda sitt företag.

Förberedelserna fortsatte i skalmodeller och en prototyp till det som skulle bli Gumpert Apollo. Modellen började produceras hösten 2005 och fick en rejäl skjuts 2008 då brittiska TV-programmet Top Gear testade Apollo. ”The Stig” körde testbanan på en ny rekordtid som slog både Bugatti Veyron och Pagani Zonda!

Den skrällen följdes upp året därpå då våra kollegor på Sport Auto körde Gumpert Apollo runt Nürburgring på 7:11,57, en tid som då bara överträffades av den ”halvlegala” Radical SR8 (6:55).

Gumpert Apollo var och är alltså mycket snabb men några skönhetspris vann den aldrig. Med hjälp av italiensk design skapades 2011 en efterföljare till Apollo, döpt till Gumpert Tornante. Den bilen visades så sent som slutet av förra året i något som såg ut som seriemässigt skick och Gumpert Tornante skulle lanseras det här året. För att hålla intresset uppe lanserades en uppgraderad Gumpert Apollo S på Genèvesalongen med 750 hk.

Roland Gumpert har alltså inte gett upp och vi får hålla tummarna för att företaget och drömmen om nya Tornante hålls vid liv. Gumpert är tyvärr inte ensamma med de här problemen, tidigare i månaden meddelade tyska Wiesmann att man går i konkurs.

Allt hopp ute för Gumpert – eller?
Extremt snabb, extremt effektiv och helt odramatisk att köra även i extrema hastigheter. Gumpert Apollo hade allt, utom kanske ett förförande yttre… Det skulle dock ändras med nya modellen Tornante, som var på vippen att bli klar.
Annons
Annons
Rulla till toppen