Thomas Ingenlath förklarar Volvos nya formspråk

Volvos nya designchef vill absolut inte tävla om att ha flest linjer och mest former. "Det riskerar att snabbt kännas gammalt", säger han. Vi fick en pratstund med Thomas Ingenlath om märkets nya formspråk och vilken Volvo som är hans personliga favorit.

Thomas Ingenlath har tidigare jobbat på Volkswagen och Audi. Han vill inte att Volvo ska ge sig in i ett krig med fler linjer och former – designen ska kännas enkel men exklusiv.

Sedan ett drygt år är Thomas Ingenlath ny designchef på Volvo Personvagnar. Vi fick en pratstund med honom i samband med visningen av Concept Coupé. Han har ett tydligt mål när det gäller Volvos framtida design.

"Vi ska inte ge oss in i designkriget om vem som kan ha flest linjer och mest former i karossen. Det riskerar att snabbt kännas gammalt", säger Thomas Ingenlath, som inte vill peka ut några specifika märken. Det hintas dock åt både Hyundai och BMW.

"Det är en är en personlig sak för mig. Jag vill inte locka med en trendig showdesign för att hamna på tidningarnas omslag idag. Jag vill hitta en inre skönhet som bibehåller sin attraktion även några år senare. Det passar Volvos varumärke."

Thomas Ingenlath erkänner att han har lagt ned mest tid på göra om Volvobilarnas frontparti.

"Det är väldigt viktigt att bilens ansiktsuttryck förmedlar den rätta imagen och kommunicerar vårt varumärke. Det är en central del i vår nya design och ett område där Volvo har en lång historia."

Bakljusen på Concept Coupé hänger delvis med till framtida produktionsbilar.

Concept Coupé ger en försmak av hur Volvos nya baklampor kommer att se ut och Volvo bjöd också på en tidig bild över bakljusarrangemanget på nästa XC90, där bakljusen fortsätter trenden med höga bakljus.

"XC60 satte en hög standard i bilvärlden med en design man lätt känner igen. Volvo har hittat en fantastik linje i sina baklamplor som vi måste fortsätta att leverera på den inslagna linjen", förklarar Thomas Ingenlath.

Interiören känns mycket genomarbetad, men här vill Thomas Ingenlath dock inte ta åt sig äran – istället hyllar han sin kollega Robin Page, som är ansvarig för Volvos interiördesign. Men Thomas Ingehlath är med och sätter agendan för Volvos helt nya inriktning.

"Vi måste leverera något speciellt invändigt. Inte bara något som möter kundernas höga premiumförväntningar, utan att leverera något mer. Kunderna spenderar mycket pengar på inredning i hemmet. I framtiden blir inredningen allt viktigare också i bilen."

"Den tekniska utmaningen är att ta bort alla knappar och införa ett helt nytt koncept. Det vi visar upp idag ger en bra bild av hur vi kommer att göra i produktionsbilarna."

Han är inte rädd att den knapplösa trenden är en fluga som sedan går över.

"En stor pekskärm har en fördel i att den går att uppdatera under tidens gång för att implementera nya funktioner. Traditionella knappar är där för alltid."

Appropå Volvs långa tradition vill Thomas Ingelath inte peka ut en specifik modell som sin favorit-Volvo i historien.

"Jag vill hellre prata om perioder. För mig ligger allt mellan 1970 och 1980 mig varmt om hjärtat. Det är modellerna från min barndom."

En längre intervju med Thomas Ingenlath hittar du i nästa nummer av auto motor & sport (19/2013). Där berättar Thomas Ingenlath mer om sin designfilosofi och hur han tolkar skandinavisk design.

Tidningen dyker upp i butiken på onsdag den 4 september. Men redan idag kan du köpa tidningen digitalt här.

Jag tycker det låter som att Thomas Ingenlath är rätt man för jobbet!
583
22