Porsche 918 Spyder – äntligen officiell

Nu är det dags! Porsche visar upp superbilen 918 Spyder som tar vid efter Carrera GT. Men V10-motorn ersätts av ett hybridsystem som kombinerar det bästa av två världar – en högvarvig V8-motor och superlåg förbrukning.
Annons

Porsche 918 Spyder – äntligen officiell
Det är flera år sedan Porsche visade upp 918 som koncept – men nu är den här. Pris från omkring sex miljoner kronor.
Porsche 918 Spyder – äntligen officiell
Förbrukningen kan bli så låg som 3 l/100 km – men inte om föraren utnyttjar V8-motorn…

Väntan har varit lång men nu har Porsche äntligen visat upp elsuperbilen 918 Spyder officiellt på bilsalongen i Frankfurt.

Porsche 918 Spyder kombinerar karossdelar i plast med ett chassi som består av aluminium, magnesium och titan. Tjästevikten ligger på 1.634 kilo, och en av alla detaljer som håller vikten på plats är magnesiumfälgarna, som tillsammans sparar 35 kilo.

Det viktigaste med 918 Spyder finns förstås under huven. Bilen är en laddhybrid och kan alltså laddas både med bromskraftåtervinning och i ett vägguttag.

Porsche 918 Spyder har en mittmonterad 4,6-liters V8 som ger 608 hästkrafter vid 8.700 r/min, men motorn varvar vidare till hela 9.100 r/min. Bensinmotorn kompletteras med två elmotorer, en vid varje axel. Den totala effekten blir 880 hästkrafter vid 8.500 r/min – den starkaste gatbilen Porsche någonsin byggt.

Vridmomentet varierar mellan 915 och 1.280 Nm beroende på vilken växel som används. Porsche 918 har en 7-stegad dubbelkopplingslåda, eller PDK som Porsche kallar det. På eldrift är bilen framhjulsdriven, men när även bensinmotorn driver blir Porsche 918 fyrhjulsdriven.

Porsche 918 Spyder – äntligen officiell
Inredningen har bland annat ett nytt infotainmentsystem med pekskärm. Snygg, treekrad ratt!

Batteriet för elmotorerna är placerat långt ned för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt. Porsche 918 har fem körlägen: E-power, Hybrid, Sport Hybrid, Race Hybrid och Hot Lap.

”Snålläget” E-power innebär att elmotorn driver bilen på framhjulen i upp till 3,2 mil. 0–100 km/h går på 7 sekunder och toppfarten är 150 km/h. ”Race Hybrid”-läget förbättrar accelerationen till 2,8 sekunder och toppfarten blir 344 km/h.

Bara 918 exemplar ska byggas under de kommande 18 månaderna och prislistan börjar på sex miljoner kronor. Över 500 av bilarna ska redan vara bokade, enligt Porsche.

Som tillval finns det så kallade Weissach-paketet, som sänker vikten med 34 kilo och får en del aerodynamiska uppgraderingar. Men då får köparen också klara sig utan ljudsystem, luftkonditionering, armstöd och dörrfack. Med Weissach-paketet kostar Porsche 918 Spyder 6,5 miljoner.
 



Porsche 918 Spyder – äntligen officiell
Porschechefen Matthias Müller visade upp nyheten på Volkswagengruppens pressevent.
Annons
Annons
Rulla till toppen