Väntan har varit lång men nu har Porsche äntligen visat upp elsuperbilen 918 Spyder officiellt på bilsalongen i Frankfurt.
Porsche 918 Spyder kombinerar karossdelar i plast med ett chassi som består av aluminium, magnesium och titan. Tjästevikten ligger på 1.634 kilo, och en av alla detaljer som håller vikten på plats är magnesiumfälgarna, som tillsammans sparar 35 kilo.
Det viktigaste med 918 Spyder finns förstås under huven. Bilen är en laddhybrid och kan alltså laddas både med bromskraftåtervinning och i ett vägguttag.
Porsche 918 Spyder har en mittmonterad 4,6-liters V8 som ger 608 hästkrafter vid 8.700 r/min, men motorn varvar vidare till hela 9.100 r/min. Bensinmotorn kompletteras med två elmotorer, en vid varje axel. Den totala effekten blir 880 hästkrafter vid 8.500 r/min – den starkaste gatbilen Porsche någonsin byggt.
Vridmomentet varierar mellan 915 och 1.280 Nm beroende på vilken växel som används. Porsche 918 har en 7-stegad dubbelkopplingslåda, eller PDK som Porsche kallar det. På eldrift är bilen framhjulsdriven, men när även bensinmotorn driver blir Porsche 918 fyrhjulsdriven.
Batteriet för elmotorerna är placerat långt ned för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt. Porsche 918 har fem körlägen: E-power, Hybrid, Sport Hybrid, Race Hybrid och Hot Lap.
”Snålläget” E-power innebär att elmotorn driver bilen på framhjulen i upp till 3,2 mil. 0–100 km/h går på 7 sekunder och toppfarten är 150 km/h. ”Race Hybrid”-läget förbättrar accelerationen till 2,8 sekunder och toppfarten blir 344 km/h.
Bara 918 exemplar ska byggas under de kommande 18 månaderna och prislistan börjar på sex miljoner kronor. Över 500 av bilarna ska redan vara bokade, enligt Porsche.
Som tillval finns det så kallade Weissach-paketet, som sänker vikten med 34 kilo och får en del aerodynamiska uppgraderingar. Men då får köparen också klara sig utan ljudsystem, luftkonditionering, armstöd och dörrfack. Med Weissach-paketet kostar Porsche 918 Spyder 6,5 miljoner.