”Vi hade ekonomiska problem när jag kom in i Volvo. Det var svårt att nå breakeven med en volym på en halv miljon bilar samtidigt som försäljningssiffrorna dalade ned mot 420.000 exemplar. Den situationen har förbättrats nu. I år ser det ut som om försäljningsvolymen kan bära sina egna kostnader, säger Håkan Samuelsson.
Men Volvos balansräkning tyngs fortfarande av det omfattande investeringspaket som nu pågår.
”Vi lägger 6,5 miljarder kronor i produktutveckling varje år. Det är en förutsättning mot ett lönsamt Volvo framöver.”
I arbetet med att kapa kostnader berättar Samuelsson att det viktigaste har varit att se över det interna arbetssättet.
”Vi inledde ett åtgärdsprogram för att göra oss av med konsulterna. Vi fixar jobbet själva utan konsulter. Det sparar 1,5 miljader kronor i år.”
När Volvos tidigare styre förs på tal ger Samuelsson skarp kritik.
”Volvo har egentligen aldrig varit tillräckligt lönsamt om man blickar bakåt. När det gått bra har vi varit snabba att hitta hål att investera dem i. Att bara sikta på en stor volym är ingen garanti för lönsamhet. Hushållning av resurserna är minst lika viktigt.”
Men Håkan Samuelsson tilltro till Volvos varumärke går inte att ta miste på.
”Det är många som är avundsjuka på oss. Det är få varumärken som har potential att matcha de tre stora tyskarna, men vi är definitivt en av dem.
• En längre intervju med Håkan Samuelssom läser du i auto motor & sport nr 20, i butik torsdag 19 september eller som e-tidning i vår Kiosk, fredagen 13 september.