Audis miljösatsning: "Vi tror på V8-motorn"

Alla nya Audimodeller kommer som snåla laddhybrider. Men Audi har också en annan satsning på gång – som passar perfekt för svenska bilköpare.

Audi A3 e-tron kommer nästa sommar. Vi har redan provkört, och en provrapport samt fördjupning av bilens hybridteknik kan du läsa i ett kommande nummer av auto motor & sport.

Nils Svärd fick en pratstund med Audis utvecklingschef Heinz Hollerweger på Frankfurtsalongen. Det blev ett snack om V8:ans bevarande samt Audis gas- och laddhybridsatsning.

Audis strategi för de kommande modellerna är uppdelad på två inriktningar: e-tron, som står för laddhybrider, och g-tron, vilket innebär gasbilar. Enligt Heinz Hollerweger, Audis utvecklingschef, är det en naturlig uppdelning där de två "tron-benen" kompletterar varandra.

"Med vårt elektriska program, e-tron, adresserar vi problemen med lokala utsläpp genom möjligheten att köra på ren eldrift under korta sträckor i stadspendlingen. Satsningen på gasbilar, g-tron, visar hur vi kan minska utsläppen på de långa resorna."

Både e-tron och g-tron löper parallellt och vi lär inte få se en gasbil som laddhybrid.

"Det är självklart något vi tänker på, men i dagsläget är det inte möjligt. Det finns inte tillräcklig plats i bilarna för både stora hybridbatterier och gastankar."

Gasbilen Audi A3 Sportback 1,4 TFSI g-tron kommer till Sverige vid årsskiftet.

Någon renodlad elbil kommer vi inte att få se från Audi.

"Inom koncernen kommer det erbjudas elbilar – här i Frankfurt finns e-Up och e-Golf hos Volkswagen. Men vi kommer inte erbjuda någon elbil."

Första modellen som lanserar de nya "tron"-satsningarna är Audi A3 – den är första Audimodellen som bygger på MQB-plattformen, som redan från början är utvecklad med alternativa drivkällor i åtanke. Men många fler versionen är på gång. Varje modellserie hos Audi kommer också att finnas som laddhybrid, men det är ännu inte aktuellt för de större modellerna.

"Nej, vi kommer inte inför någon tron-version i de stora modellerna förrän nästa generation som får en nyutvecklad arkitektur."

Audi gör inte som koncernsyskonet Volkswagen och satsar på rena elbilar – istället är det laddhybrider som gäller. På bilden nya Volkswagen e-Golf och e-Up.

Hybridtekniken ska också användas för att erbjuda mer effekt till kraftfulla prestandamodeller, som i Audis konceptbil Sport Quattro. Men att använda elmotorerna för downsizing och slopa de stora V8-motorerna är inte aktuellt.

Därmed gör Audi tvärt emot Volvo, som kastar ut de fem- och sexcylindriga motorerna till förmån för små, fyrcylindriga motorer – i vissa fall kombinerade med en elmotor.

"Audi kommer inte sluta med V8-motorn. Själva effektsiffran är inte allt. Att välja en V8 handlar lika mycket om känsla och körbarhet. Det kan aldrig en mindre motor ersätta."

Ett problem för Audi är en mycket svag hemmamarknad. Tyskland är ett av de länder i Europa som har den lägsta andelen elbilar och laddhybrider.

"Kortsiktigt krävs politisk hjälp. Skandinavien är ett bra exempel på hur regeringarna bidrar till att stimulera ny teknik. Sedan tror vi att vi kan erbjuda ett paket som tidigare inte funnits med A3 e-tron – en attraktiv premiumbil som passar de tyska kunderna."

Laddhybriden Audi A3 e-tron lanseras på den svenska marknaden sensommaren 2014. I Tyskland hamnar prislappen på omkring 350.000 kronor. Redan vid årsskiftet kommer gasversionen g-tron till Sverige.

Jag tycker det är bra att Audi behåller V8-motorerna.
408
134