Citroën visar upp en ny konceptbil på bilsalongen i Frankfurt. Den heter Cactus och ligger faktiskt närmare serieprodukion än vad du först tror. Men namnet kanske Citroën borde tänka igenom en gång till, tycker vår utsände Nils Svärd.
”En kaktus är ju något torrt och ganska tråkigt, som man sticker sig på och helst inte vill vidröra. Då är det lite konstigt att döpa bilen till Cactus – det kan vara det dummaste namnet någonsin på en ny bil”, säger han.
Citroën har numera två ben att stå på: C-linjen och DS-linjen. Det säger Yves Bonnefont, som är vice vd på Citroën och ansvarar för produktstrategin.
”DS-linjen ska stärka sitt fokus på modern premium och stå för djärv design och fransk lyx. C-linjen fokuserar på enkelhet. Vi går tillbaka till grunden med hög komfort, enkelt och prisvärt ägande, men med modern uppkoppling”, säger han.
Konceptbilen Cactus har en enkel design invändigt, och det mesta styrs med en pekskärm som kan kopplas upp mot nätet. Citroën Cactus är 4,21 meter lång och har ett axelavstånd på 2,61 meter. Det gör den något kortare än Nissan Qashqai.
Citroën Cactus kommer också som produktionsfärdig bil – det bekräftar Yves Bonnefont för auto motor & sport.
”Namnet på den färdiga produktionsbilen blir C4 Cactus”, säger han.
Bilen ska kännas stor invändigt, med rymlig kupé och stort bagageutrymme. Men framför allt visar konceptbilen Cactus den nya tekniska arkitekturen.
”C4 Cactus blir den första bilen på en helt ny arkitektur. Den är mindre än EMP2, som vi visat nyligen. Den lilla arkitekturen är fortfarande hemlig, men jag kan berätta att den är väldigt effektiv. Därför blir C4 Cactus en rymlig bil trots kompakta mått.”
Förutom konceptbilen Cactus visar Citroën också upp en ny, trecylindrig bensinmotor med 130 hästar, men som ändå blir riktigt snål när den lanseras i Citroën C4.
• En längre intervju med Yves Bonnefont, vice vd på Citroën, kommer i ett kommande nummer av auto motor & sport. Där kan du läsa mer om de nya modellerna, strategin och gashydrauliska fjädringen vara eller icke vara.