VW:s problem med DSG växer – köper ersättare

Enligt ännu obekräftade uppgifter har japanska Aisin landat en jätteorder från Volkswagen på en miljon automatlådor. Att VW i allt större utsträckning ska använda Aisins transmissioner tyder på att problemen med de egna DSG-lådorna är svåra att åtgärda.
Annons

VW:s problem med DSG växer – köper ersättare
Aisins nya, åttastegade automatlåda presenterades förra året och dyker bland annat upp hos Volvos nya modeller. Vilka lådor det är som Volkswagen beställt av Aisin vet vi inte.

Ni som läser auto motor & sport regelbundet har nog inte kunnat undgå debatten om Volkswagens dubbelkopplingslåda DSG, ”Direkt-Schalt-Getriebe”. I våras kom en återkallelse i Kina berörde 400.000 VW-bilar med DSG-låda. I Japan hände samma sak i maj, 91.000 DSG-bilar skulle åtgärdas för att undvika framtida problem. Här i Sverige är det många taxiåkerier som klagat på den dåliga driftsäkerheten hos DSG-transmissionerna, speciellt den sjuväxlade i gasmodellerna.

För att förstärka förtroendet hos de kinesiska bilägarna har Volkswagen förlängt garantitiden för de bilmodeller som har DSG-låda. Garantin utökas från fyra år eller 15.000 mil till tio år eller 16.000 mil.

I Kina säljs VW Golf 7, tillverkad lokalt hos FAW-Volkswagen, med en sexstegad automatlåda från japanska Aisin. Enligt VW beror det på kapacitetsproblem.

Men nya uppgifter som just nu cirkulerar på Frankfurtsalongen berättar att Aisin tagit emot en jätteorder från Volkswagen Group på en miljon transmissioner. Detaljerna om denna nya order är inte kända men med tanke på storleken är det svårt att utesluta tanken om att VW beslutat sig för att ersätta DSG-lådorna med mera driftsäkra automatlådor från Aisin – åtminstone på vissa modeller.

Aisin arbetar nu för högtryck med den nya ordern som innebär att man måste investera i produktionen för att utöka kapaciteten.

Japanska Aisin är sedan en tid världens största producent av automatiska transmissioner, en position som GM Powertrain haft ända sedan Hedenhös (= 50-talet) men numera är GM ”bara” tvåa. Aisin levererar till nästan alla de stora biltillverkarna och inom VW Group har man till exempel använt Aisin-automatlådor till större modeller med högt vridmoment (Touareg och Amarok, liksom Porsche Cayenne och Audi Q7 har Aisins åttastegade automat ”OC8”, för att nämna några exempel). Den åttastegade automatlåda som Volvo inför i sitt sortiment tillsammans med de nya Drive-E motorerna kommer också från Aisin. Denna låda från Aisin har har ett väldigt kompakt format och är av dubbelkopplingstyp (som VW:s DSG).

Automatlådor är kostsamma att utveckla och bland biltillverkarna är det bara Mercedes, GM, Honda och Hyundai som gör sina egna transmissioner. Övriga biltillverkare köper eller licenstillverkar automatlådor från Aisin, Jatco och ZF. Ford och GM utvecklar nu gemensamt en ny, multiväxlad automat för mindre modeller – ett samarbete som de haft flera gånger förut (men inte pratar så högt om utåt).

VW:s problem med DSG växer – köper ersättare
Volkswagens dubbelkopplingslåda DSG har många nöjda användare. Men det finns också de som haft problem, vilket tvingat VW till flera stora återkallelser. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen