Volvos nya motorer: ”Lyxkänslan saknas”

Testchef Mikael Johnsson är i Frankrike för att köra Volvos nya motorer, bland annat T6 och D4. Dieseln imponerar, säger Mikael. "Den känns på många sätt bättre än BMW:s motsvarande dieselmotor."
Annons

Volvos nya motorer:
Testchef Mikael Johnsson har provkört de nya Volvomotorerna och han är mycket imponerad.

Volvo har visat en helt ny motorfamilj, som går under namnet VEA (för Volvo Engine Architecture) och som lanseras 2014. Den största nyheten är att Volvo fasar ut de gamla fem- och sexcylindriga motorerna till förmån för enbart fyrcylindriga motorer.

Vi har fått ett första smakprov på de nya Volvomotorerna redan nu – närmare bestämt D4 med 181 hästar och T6 med 306 hästar. Förutom de nya VEA-motorerna kommer också en 8-stegad automatlåda, från japanska Aisin.

auto motor & sports testchef, Mikael Johnsson, befinner sig i Nice, Frankrike för provkörning av D4 och T6.

– Det är naturligtvis superspännande att sätta sig och köra denna helt nya motorgeneration från Volvo. Jag har nu kört D4-motorn och kan direkt säga att den imponerar, säger Mikael. 

– Redan vid kallstart känner man att den är mer dämpad än den gamla femcylindriga motorn. Och efter tio meter överraskade den genom att aktivera start/stopp, jag blev så förvånad att jag var tvungen att fråga Volvo-representanterna om de hade varmkört bilarna innan, men de hade bara kört upp dem ur garaget. Imponerande.

– Ute på väg imponerar den nya D4:an med att kännas ”odieselig” genom att bjuda på väldigt mjuk gång, och den trivs speciellt fint på höga varv. Jag vågar påstå att den går mjukare än BMW:s fyrcylindriga dieslar. Mycket mer om den här intressanta motorn kommer i auto motor & sport nummer 21.

Den nya T6-motorn är exakt lika stark som turbosexan i BMW 335i. En Volvo V60 T6 med automatlåda drar 6,7 l/100 km och släpper ut 157 gram per kilometer. För BMW 335i är motsvarande siffror 7,6 l/100 km och 177 gram.

Även D4-motorn är snålare i Volvo V60 än i konkurrenten BMW 320d: 3,9 l/100 km och 105 gram/kilometer mot BMW:s 4,7 och 124.

Uppdatering 16.50: Nu har Mikael Johnsson också provat på den nya T6-motorn.

”Om D4 gör sitt jobb utmärkt är jag inte lika imponerad av nya T6, rent känslomässigt. Förbrukningen är säkert lägre och kraften finns där, både på höga och låga varv tack vare turbon och kompressorn i samspel. Men det känns mer som en hottad T5 än en T6. Av sexans lyxkänsla finns inte ett spår. Speciellt inte på de lägre varv man oftast använder. I T6 saknar jag två cylindrar, trots allt”, säger han.

Läs också: Volvos nya Drive-E-motorer – starka och snåla
Läs också: Volvos nya motorer dödar premiumplanerna?
Läs också: Volvos nya motorer – nu startar tillverkningen
 

  • Så snåla blir de nya motorerna
Motor Effekt/vridmoment Förbrukning Utsläpp
D4 181 hk/400 Nm 3,9 l/100 km 105 gram
T6 306 hk/400 Nm 6,7 l/100 km 157 gram

Siffrorna i exemplet gäller Volvo V60. T6-motorn finns enbart med automatlåda.

Annons
Annons
Rulla till toppen