Fiat bråkar om prislappen på Chrysler

Bit för bit har Fiat ökat sitt ägande i Chrysler Group och är nu uppe i 58,5 procent. Sista andelen, för att fullborda övertagandet, ägs av bilarbetarfacket UAW – som vill ha bra betalt. Bråket mellan Fiat och UAW leder snart till en börsintroduktion där det rätta värdet ska avgöras. Vem får rätt, Fiat eller UAW?
Annons

Fiat bråkar om prislappen på Chrysler
Sergio Marchionne hamnat i en ombytt situation, först fick Fiat rädda Chrysler och nu är det Chrysler som skulle behöva rädda Fiat. Men det går inte utan att de två företagen fusioneras först.

Meritlistan hos Sergio Marchionne är lång och onekligen var det han som räddade problemtyngda Fiat efter sitt tillträde som koncernchef sommaren 2004. Utan den uppryckning som Marchionne genomförde hade Fiat förmodligen blivit sålt till General Motors och vad som sedan hänt kan vi bara spekulera kring.

Att rädda ett bilföretag var dock inte nog Sergio Marchionne. När Chrysler var konkursmässigt efter bank- och finanskrisen hösten 2008 klev Marchionne fram och förhandlade 2009 fram en rekonstruktionsplan med amerikanska regeringen. Fiat lovade att man skulle få Chrysler på fötter igen och i gengäld skulle Fiat bit för bit få öka sitt ägande hos Chrysler. I praktiken kan man säga att de amerikanska skattebetalarna ”efterskänkte” delar av Chrysler, som tack för hjälpen. Idag äger Fiat 58,5 procent av Chrysler.

Planen fungerande och Chrysler förbättrar stadigt sina marknadsandelar, sätter nya försäljningsrekord och tjänar bra med pengar. Fast hemma i Europa är situationen inte lika ljus för Fiat längre, som drabbats hårt av eurokrisen och den kraftigt minskade bilförsäljningen. För att balansera gungor och karuseller behöver Fiat bli ensam ägare till Chrysler och därmed få total kontroll över finanserna och genomföra en fullbordad fusion.

För att göra situationen ännu mera komplicerad var det inte enbart de amerikanska och kanadensiska skattebetalarna som räddade Chrysler, med hjälp av sina frikostiga lån. Även bilarbetarfacket UAW ställde upp och använde sina pensionsfonder för att köpa en del av Chrysler och därmed ge företaget en nystart med friska pengar. Att riskera medlemmarnas pensionsfonder var gambling på hög nivå men idag vet vi att satsningen gick hem, Chrysler kunde resa sig och jobben räddades.

UAW:s minoritetsdel av Chrysler på 41,5 procent är den sista delen som Sergio Marchionne behöver köpa för att fullborda fusionen och få full kontroll över Chryslers ”skattkista”. UAW har aldrig betraktat sig som en långsiktig ägare och vill sälja, men inser givetvis att man har trumf på hand och gör allt för att trissa upp priset. Enligt Marchionne vill UAW ha fem miljarder dollar för sin minoritetspost, men olika mediakällor i Detroit hävdar att UAW föreslagit det dubbla priset i sina förhandlingar (tio miljarder).

Förhandlingarna om rätt prislapp har pågått länge men nått vägs ände. Sergio Marchionne meddelade under måndagen att man nu avslutat förberedelserna för att återinföra Chrysler på börsen. Inom någon vecka kan Chrysler vara börsintroducerat på nytt och då är det marknaden som bestämmer värdet på företaget.

Bråket med UAW och den stundande återkomsten på börsen för Chrysler fick Sergio Marchionne att avstå från årets Frankfurtsalong, trots att han hade flera inplanerade presskonferenser. Senare i höst får vi se hur Chryslers aktiekurs ligger och då vet vi vem som hade rätt om prislappen – Marchionne eller bilarbetarfacket UAW.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen