Peugeot om bildesign: "Ingen vill kopiera längre"

Peugeot vill bli lyxigare och exklusivare med ett enkelt och rent designspråk. Vi har pratat med designchefen, som hyllar en klassisk Peugeotmodell – men sågar retrobilar och en särskild Lexusmodell...

Nils Svärd träffade Gilles Vidal, Peugeots designchef, på Frankfurtmässan. En längre intervju publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.

Peugeot har gjort ett designlyft de senaste åren. En av de drivande i projektet är Gilles Vidal, som blev chefsdesigner på Peugeot strax innan 508 lanserades. Han hade en del att säga till om på 208 och 2008, men nya 308 är den första modellen som är sprungen ur hans ritstift. Någon stor designrevolution är dock inte att vänta.

"Det här är min första bil, utöver konceptbilen SR1. Vi vill inte börja om från ett helt vitt papper utan vi har viktiga element som vi bygger vidare på. Mest centralt är en enkel och ren design."

• Det verkar som renare linjer är en rådande designtrenden?
"Ja och nej. Vi ser en tendens med en renare och enklare design. Samtidigt går vissa åt andra hållet och blir ännu mera galna. Som Lexus! Har du sett deras konceptbil?!", säger Gilles Vidal och skrattar.

"Men idag råder flera olika trender. Biltillverkarna vill hitta sin egen stil och vi ser stor individualitet. Alla tittar på alla – men inte för att kopiera, den tiden är förbi, utan för att vara säker att ingen gör samma sak."

Peugeot 308 ska vara lyxigare än föregångaren, mycket tack vare ett enklare designspråk. Detta är första bilen som är designad helt och hållet av Gilles Vidal. Den är också först på PSA-koncernens skalbara EMP2-arkitektur. Det möjliggör smidigare proportioner, enligt Gilles Vidal.

• Vad är din designfilosofi?
"Peugeot jobbar med en dramatisk kvalitetshöjning. Mycket av detta arbete ligger så klart på ingenjörsnivå, men jag som designer vill bidra med det estetiska för att förmedla en känsla av hög kvalitet."

• Kan du ge ett konkret exempel?
"På vår nya 308 har vi fokuserat på att hitta de rätta proportionerna och att presentera ett tajt paket. Nya 308 är som en skräddarsydd kostym. Metallen smiter åt och sitter väldigt nära mekaniken. Det ger agilitet i linjerna och 308 sitter bra på vägen med en självsäker hållning. Inte minst bakifrån med bredare höfter än tidigare."

• Vilka är dina designfavoriter inom Peugeot?
" Jag älskar 504 Coupé. Den har allt av det jag nämnde med rena linjer, dynamik och proportioner. En idealbil även idag."

Peugeot 406 Coupé har inte fått någon modern efterföljare. Men nu kan det vara dags, enligt designchefen.

• Ni har inga planer på att erbjuda en modern 504 Coupé?
"Det kommer inte bli en ny 504 Coupé med retrodesign. I så fall vill jag ta fram det fantastiska i 504 Coupé och göra en helt modern tolkning utan retro."

• Sedan 407 Coupé saknar ni en vacker tvådörrars coupé. Med EMP2-arkitekturen är det väl enklare att göra nischade lågvolymodeller, som en coupé?
"Javisst. Det är en intressant fråga. Okej, vi har RCZ, men det är en väldigt annorlunda typ av coupé. Idag finns det egentligen ingen coupé i det segmentet med samma inriktning som 504 eller 406 Coupé. Det är något vi borde fundera på. Det ska bli intressant att kika närmare på det."

  • Vi provkör Peugeot 308 i nummer 20/2013 – finns att köpa här på sajten eller i butikerna nu.
Jag tycker Peugeot har gjort ett stort designlyft. Fortsätt så!
255
35