Nevs har byggt första Saaben – här är nya 9-3

Nevs har väckt liv i den Saabfabriken igen och byggt den första, nya bilen. Saab 9-3 får ett ansiktslyft, men är fortfarande inte färdigutvecklad. Och elbilen dröjer ytterligare något år.
Annons

Nevs har byggt första Saaben – här är nya 9-3
En silvergrå Saab 9-3 rullade av bandet i Trollhättan under onsdagen. Foto: Saabs United

Nu är det återigen liv i den gamla Saabfabriken, tack vare Nevs. Den första, försiktigt modifierade versionen av Saab 9-3 stod färdig under onsdagen. Men det är ännu inte tal om någon serieproduktion, skriver Sveriges Radio P4 Väst.

”Idag har vi fått den första bilen i den första provserien färdigmonterad. Det kommer fler sådana och den här bilen har inte alla komponenter som kommer sitta i den första bilen vi kommer serieproducera, men det är viktigt för oss att kunna se att allt fungerar och att hela produktionskedjan av produktion fungerar”, säger Mikael Östlund, presschef på Nevs till SR.

Det är mer än två år sedan den senaste bilen tillverkades i Trollhättan. Nevs står för National Electric Vehicle Sweden, men det dröjer minst ett år innan någon elmotor hittar ned under huven. Nevs har ännu inte riktigt alla avtal med underleverantörerna klara, och vill inte sätta en exakt datum för när den ”riktiga” serieproduktionen kommer igång.

Merparten av de leverantörer som behövs för att bygga Saab 9-3 finns på plats. Men en del har av olika skäl valt att inte fortsätta och då har dessa ersatts av nya företag, i vissa fall är det helt nykonstruerade komponenter som tagit plats i ”nya” Saab 9-3. För att säkerställa kvalitén på de nya komponenterna smyger nu Saab igång produktionen och man bygger i normal takt, men under begränsad del av arbetsdagen.

Efter konkursen fanns det cirka 3.000 bensinmotorer till Saab 9-3 som levererats från GM och efter ägarbytet tillhör de Nevs. Det är dessa motorer som ska användas för uppstarten av produktionen. Parallellt letar Saab efter en annan leverantör av förbränningsmotorer – där finns det flera intresserade aktörer – och fortsätter givetvis utvecklingen av elbilen.

De Saab 9-3 som byggs de närmaste månaderna är främst avsedda för försäljning i Kina. Det är osäkert om någon av dessa ”nygamla” Saab 9-3 hamnar i Europa.

Om ett år, när elbilen är klar att byggas, ska Saab 9-3 få ett genomgripande facelift (gäller för både elbil och förbränningsmotor). Då ska man även anpassa bilen för att passa de nya reglerna för fotgängarskydd.

Bildgalleri finns hos Saabs United

Annons
Annons
Rulla till toppen