Jaguar har mycket nytt på gång. På bilsalongen i Frankfurt visades en ny crossover, och snart kommer XS-modellen som hamnar i samma klass som BMW 3-serie och Mercedes C-klass.
Men det är inte första gången Jaguar ger sig in i mellanklassen. Redan 2001 lanserades X-Type, där tekniken hämtades från dåvarande koncernsyskonet Ford Mondeo – vilket alltså gjorde Jaguar X-Type framhjulsdriven. Att den dessutom gick att beställa med dieselmotor och manuell låda retade upp många märkesentusiaster.
Designen hämtades delvis från den större XJ-modellen, men projektet blev inte helt lyckat. Det erkänner nu Julian Thompson, som är chef för avdelningen ”Advanced Design” på Jaguar, i en intervju med Pistonheads.
”Den såg inte mogen ut, eller stark, eller någonting. Det var bara en bil”, säger han, och påpekar också att proportionerna var helt fel. Bilen designades för att bli bakhjulsdriven, men blev alltså framhjulsdriven.
Inte heller Ford blev helt nöjda med Jaguar X-Type, enligt Gunnar Herrman, som är kvalitetschef för Ford i Europa.
”Jaguar är definitionen av en klassisk, brittisk bil. Jag älskar det. Men om du börjar blanda det med ett massproducerat märke riskerar man att förlora ett sådant märke”, säger han till Pistonheads.
Förväntningarna på den kommande Jaguar XS är desto större. Julian Thompson lovar att designen blir betydligt bättre.
”Stora hjul hela vägen ut till bilens bakparti, låg motorhuv, korta överhäng, låg kupé. Det är vad vi efterfrågar”, säger han.