Bob Wallace död – legendarisk testförare hos Lamborghini

Inte ens 20 år fyllda flyttade Bob Wallace från Nya Zeeland till Italien, klev in i Lamborghinis fabrik och fick jobb som mekaniker. Senare blev han testförare och bidrog på många sätt till Lamborghinis utveckling av supersportbilar, däribland Miura och Countach. Den 19:e september gick Wallace bort, 75 år gammal.

Bob Wallace Lamborghini

Bob Wallace hade ingen egen erfarenhet som racingförare men han hade gedigna kunskaper om hur en sportbil/racingbil ska uppföra sig, liksom de tekniska kunskaperna. Under tolv år arbetade Bob Wallace hos Lamborghini och medverkade i utvecklingen av bland annat Miura och Countach.

När de flesta av oss tänker "legendarisk testförare hos Lamborghini" är det namnet Valentino Balboni som dyker upp först. Balboni började som 19-åring hos Lamborghini, 1967, tjatade till sig ett jobb som mekaniker och blev sedan testförare – ett uppdrag som han skulle ha i mer än 40 år.

Men alla känner förmodligen inte till att Valentino Balboni var "lärling" till en annan stor profil hos Lamborghini – Bob Wallace. Bob växte upp i Auckland, Nya Zeeland, och trots avståndet utvecklade han i unga år en innerlig kärlek till italienska sportbilar.

Längtan blev så stark att han i början av 60-talet flyttade till Italien och började jobba som mekaniker till olika racingteam, däribland Maserati och Ferrari. Trots sin ungdom fick Bob Wallace axla ett stort förtroende och var bland annat chefsmekaniker i de Maserati-team som vann Nürburgring 1000 km 1960 och 1961.

Med erfarenhet från motorsporten i bagaget begav sig Bob Wallace 1963 till den nyligen startade sportbilstillverkaren Lamborghini och erbjöd sina tjänster. Fabriken var modern men utvecklingsarbetet var i sin linda och när Bob transporterade testbilar fram och tillbaka samlade han synpunkter som konstruktörerna gärna tog till sig. Innan Bob visste ordet av var han "chef" över testavdelningen hos Lamborghini med fyra medarbetare.

En vanlig arbetsdag för Bob Wallace brukade börja vid 05:30 då han körde ut från fabriken och sedan färdades så långt och snabbt han kunde på olika vägsträckor. På eftermiddagen kom han tillbaka och gick igenom de punkter som behövde förbättras med ingenjörerna. Någon fritid hade Wallace egentligen inte då han oftast befann sig på fabriken även under kvällar och helger.

Lamborghini Miura testförare Bob Wallace chefsingenjören Paolo Stanzani, grundaren Ferruccio Lamborghini och  Gian Paolo Dallara

En bild av några av de som skapade Lamborghini Miura med testförare Bob Wallace längst bort till vänster. Bredvid honom står chefsingenjören Paolo Stanzani, grundaren Ferruccio Lamborghini och racebilskonstruktören Gian Paolo Dallara längst till höger.

Miljonären och traktortillverkaren Ferruccio Lamborghini hade fullt förtroende för Bob Wallace och han fick fria händer att utveckla modellerna. Tillsammans med Gian Paolo Dallara och Paolo Stanzani skulle Bob Wallace sätta Lamborghini på kartan med den legendariska Miura – världens första, riktiga supersportbil med mittmonterad V12-motor och dåtidens högsta topphastighet. Arbetet med Miura började 1965 och produktionen startade året därpå. Fram till 1972 byggdes endast 764 Lamborghini Miura.

Miura skulle följas av en om möjligt ännu större legend, Lamborghini Countach. En konceptbil visades upp våren 1971 på Genèvesalongen och en hel värld drog efter andan inför den banbrytande designen, signerad Marcello Gandini som då jobbade för Bertone.

Även denna gång var det Bob Wallace som bidragit med idéer till konstruktionen och fick uppdraget att tillsammans med Valentino Balboni testa fram en fungerande bil. Ganska snart upptäckte Bob att den längsmonterade V12:an inte fick tillräckligt med kylluft, vilket ledde till annorlunda luftintag och de blev grunden till designen på den färdiga bilen som kunde premiärvisas 1973.

Även om Bob Wallace och hans kollegor skapade fantastiska bilmodeller begicks det misstag på andra håll inom Lamborghini. Otåligheten att visa upp Countach-konceptet gjorde att försäljningen av Miura tvärdog, då alla istället ville vänta på den nya bilen – som skulle dröja tre år. Om Ferruccio Lamborghini spelat sina kort lite bättre hade Miura-försäljningen kunnat fördubblas under dessa år som nu gick förlorade.

Försöken att utveckla "instegsmodeller" med V8-motor gick inte så bra ekonomiskt då den kalkylen byggde på en mycket större produktion än man orkade med i Sant'Agata. Ekonomin försämrades, oljekrisen slog till 1973 och Ferruccio Lamborghini tappade intresset för företaget.

Lamborghini Countach testförare Bob Wallace

Countach var det sista stora projektet som Bob Wallace jobbade med innan han slutade på Lamborghini 1975. På bilden den produktionsfärdiga Lamborghini Countach LP400 från 1973. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Under mitten av 70-talet sålde Ferruccio Lamborghini sin del av företaget och även Bob Wallace tröttnade och slutade 1975. Wallace flyttade tillbaka till Nya Zeeland men hade för mycket spring i benen och emigrerade istället till USA där han bosatte sig i Phoenix, Arizona, och så småningom startade en bilverkstad för – just det – Lamborghini och Ferrari.

När Lamborghini nyligen firade sitt 50-årsjubileum i Sant'Agata var Bob Wallace inbjuden men var tvungen att tacka nej av hälsoskäl. Förra torsdagen, 19 september, avled Bob Wallace.

Tyvärr finns det inte speciellt många foton av Bob Wallace på nätet. Lamborghini har inga foton alls på sin mediasajt, vilket förstås är synd och skam.

Några av de få bilder vi hittat av Bob Wallace kommer från Peter Coltrin, som var aktiv under flera decennier som bilfotograf. Peter Coltrin bodde i Modena från 1958 har bland annat gett ut boken "Racing in Color 1954-1959".

En handfull svart-vita och helt underbara Lamborghini-bilder finns på sajten "Joe Sackey Classics" (klicka på länken för att hoppa dit). De är tagna av Peter Coltrin och visar bland annat Bob Wallace "in action" som mycket koncentrerad testförare.

 

   
Bob Wallace hade stor betydelse för Lamborghinis första decennium som biltillverkare.
80
7