Regeringens långsiktiga mål är att Sveriges bilar ska vara helt fossiloberoende år 2030. Ingen bil ska alltså drivas med ett bränsle som kommer från olja, kol eller naturgas utan istället drivas av el eller miljöbränslen (etanol, biogas, biodiesel, med flera).
För att åstadkomma denna omställning har regeringen tillsatt en utredning, ledd av professor Thomas B Johansson. Utredningen, som snart hamnar på regeringens bord, går ut på att skapa ett system med bonus och malus (avgift). Eller med vardagligt tal en ”Robin Hood-skatt” där man tar från de rika och ger till de fattiga.
I en intervju med Ekot, Sveriges Radio, säger Thomas B Johansson att man som mest kan få en bonus på 48.000 kronor om man köper en elbil eller en miljöbil som drivs av etanol eller biogas. Bonuspengarna kommer via en straffskatt på de törstiga bilmodellerna, som kan komma att kosta upp till 40.000 kronor mer (höjd inköpsskatt).
Enligt It- och energiminister Anna-Karin Hatt är det helt nödvändigt att öka takten i omställningen till ett hållbart transportsystem. Ett sätt är att addera nya styrmedel, enligt den modell som Thomas B. Johansson föreslagit, och Anna-Karin Hatt tycker att det är en bra idé.
Men inte ens Thomas B. Johansson verkar tro på att Robin Hood-skatten når målet med en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Bilar som går på bensin och diesel hinner inte bli utbytta till 2030:
”Nej, så kommer det inte vara,” säger Thomas B. Johansson till Ekot. ”Av de bilarna så kommer många finnas kvar om 17 år, ungefär hälften.”
Vad säger ni läsare, är det ett bra förslag att införa en Robin Hood-skatt på nya bilar?
Källa: Ekot, Sveriges Radio.