BMW: "Automatlåda är sportigare än manuell"

BMW kan snart göra som många andra tillverkare och enbart satsa på automatlådor. "Vi kommer inte få se så många fler manuella lådor i framtiden", säger en BMW-chef.

Manuell eller automat – vad skulle du välja?

Mercedes lanserar nu en 9-stegad automatlåda. E-klassen blir först ut. Men BMW har inga planer på att erbjuda automatlådor med fler än åtta växlar.

Allt fler biltillverkare skippar den manuella växellådan och går helt över till automatlådor – även i sportbilar. Renault Clio RS är en av alla nykomlingar där föraren inte får spaka själv.

Nu kan även BMW vara på väg att skrota den manuella lådan, åtminstone på längre sikt. Australiska Car Advice har fått en pratstund med Peter Wolf, som ansvarar för BMW:s modellprogram, i samband med lanseringen av nya X5. Han säger att manuella lådor inte blir lika viktiga i framtiden.

"Det är inte längre en fråga om sportighet, eftersom automat- och dubbelkopplingslådorna nu är snabbare än de manuella lådorna. De är också effektivare, vilket är en stor fördel. Jag tror inte vi kommer se så många fler manuella lådor i framtiden", säger han till Car Advice.

BMW har däremot inga planer på att erbjuda automatlådor med nio eller tio växlar. Skillnaden i sänkt förbrukning blir inte tillräckligt stor jämfört med att gå från en fem- eller sexstegad låda till en åttastegad, enligt Peter Wolf.

Det ryktades om att BMW skulle skippa den manuella lådan i nya M3 och M4, men det stämmer inte. 7-stegad dubbelkopplingslåda blir tillval, medan en 6-växlad manuell låda är standardutrustning.

Jag tycker det är bra att de manuella lådorna försvinner.
457
505