Aston Martin lägger ned Cygnet – saknad av…?

Att korsa Aston Martin med Toyota kan låta omöjligt men stadsbilen Cygnet var beviset på att det faktiskt gick. Efter endast två års produktion läggs nu Aston Martin Cygnet ner. Fast det ryktas om en ersättare, från helt annat håll…
Annons

Aston Martin lägger ned Cygnet – saknad av...?
Stirling Moss köpte en Aston Martin Cygnet till sin fru Susie.

Om du vill ha ett exemplar av Aston Martins minimala citybil Cygnet gäller det att snabba på. Bilen produceras inte längre och nu säljs enbart lagerbilar.

Cygnet skulle vara ett alternativ för alla märkesentusiaster som också ville köra Aston Martin till vardags. Cygnet presenterades 2009. Tekniken under skalet har dock ingenting med märket att göra – Cygnet är en uppklädd Toyota IQ, om än med mycket exklusiv inredning. Till viss del är bilen också handbyggd.

Ulrich Bez, vd för Aston Martin, beskrev samarbetet så här:

”Detta projekt – som kan liknas vid ett exklusivt tillbehör till en lyxyacht – ger oss möjlighet till att applicera Aston Martins designspråk, hantverk samt märkets image till ett helt nytt segment på marknaden.”

Under huven fanns en motor som är ungefär en tredjedel så stor som motorn vanligtvis är i Aston Martins modeller: en 1,33-litersfyra på 100 hästkrafter. Vår reporter Jan Harry Svendsen provkörde Aston Martin Cygnet i nummer 18/2011 och kunde då konstatera att bilen var ett lysande tillfälle att handla en Aston Martin för under 400.000 kronor – när har vi senast kunnat göra det? Cygnet var en bil som överraskade positivt och inget snabbjobb, inredningen krävde fler kohudar än en Vantage och enbart lackeringen tog 50 timmar att utföra.

Cygnet kan dock få en efterföljare, ryktas det från Storbritannien. Men då lär det bli en modell som delas med Mercedes trimmarstuga AMG, som förmodligen ska leverera Aston Martins motorer i framtiden.

Just nu finns ett exemplar till salu på Byt Bil, för 279.000 kronor. Aston Martin Cygnet är en framtida samlarbil, utan tvekan. Enligt Aston Martin byggdes det ”färre än 150 Cygnet” under de tre år produktionen pågick, ursprungliga förhoppningen var att sälja 4.000 Cygnet/år. Lite väl optimistiskt, kanske…

Film: Därför är Aston Martin Cygnet svindyr
Vi provkör: Aston Martin Cygnet – minimal superlyx

Annons
Annons
Rulla till toppen