Porsche 918 Spyder – tekniskt mästerverk visad i film

Du trodde att du visste allt om Porsche 918 Spyder, men det var fel. I den här animerade filmen visar Porsche upp alla hemligheter hos den sportiga laddhybriden som kört runt Nürburgring på under sju minuter.

 

Hur snabb är egentligen Porsche 918 Spyder? Väldigt snabb, vet vi redan och det går att se i filmen som finns längre ner på sidan. Porsches racingförare Marc Lieb har berättat att varvet på 6:57 runt Nürburgring gjordes med en testbil som fortfarande utvecklas och det finns potential för ännu snabbare varvtider.

Porsche 918 Spyder har flera kraftkällor, i mitten hittar vi en 4,6-liters V8 som ger 608 hästkrafter vid 8.700 r/min, rödmarkeringen startar vid 9.100 r/min. Effekten är 132 hk/liter motorvolym, den starkaste sugmotorn Porsche byggt. Bensinmotorn kompletteras med två elmotorer, en vid varje hjulaxel. Den sammanlagda toppeffekten i 918 Spyder anges till 886 hästkrafter vid 8.500 r/min – alltså den överlägset starkaste gatbilen Porsche någonsin erbjudit sina kunder.

Det maximala vridmomentet anges till mellan 915–1.280 Nm, beroende på vilken växel som används. Porsche 918 Spyder har en sjustegad PDK dubbelkopplingslåda. Med enbart eldrift är bilen framhjulsdriven och när V8:an startas blir Porsche 918 Spyder fyrhjulsdriven.

Batteripaketet i den sportiga laddhybriden är placerat lågt för att få ner tyngdpunkten. Kraften från elmotorerna och V8:an kan kombineras i fem körlägen: E-power, Hybrid, Sport Hybrid, Race Hybrid och Hot Lap.

Som elbil i läget "E-power" används enbart elmotorn på framhjulen och då är räckvidden maximalt 32 kilometer. 0–100 km/h med elmotor går på 7 sekunder och toppfarten är begränsad till 150 km/h. Ställer man däremot om till "Race Hybrid" förbättras accelerationen till 2,8 sekunder och toppfarten blir 344 km/h. Bränsleförbrukningen för denna laddhybrid anges efter den "snälla" EU-cykeln till mellan 3,3–3,0 l/100 km, CO2-utsläppet är 79-70 g/km. Elektriskt konsumerar 918 Spyder 12,5–13,0 kWh/100 km. 

Bara 918 exemplar av Porsche 918 Spyder ska byggas under de kommande 18 månaderna och prislistan börjar på sex miljoner kronor. Över 500 av bilarna ska redan vara bokade, enligt Porsche. Som tillval finns det så kallade Weissach-paketet, som sänker vikten och ger en del aerodynamiska uppgraderingar. Men då får köparen också klara sig utan ljudsystem, luftkonditionering, armstöd och dörrfack. Med Weissach-paketet kostar Porsche 918 Spyder 6,5 miljoner kronor.

Hur all denna dyrbara teknik fungerar kan vi se i filmen längst upp på sidan där Porsche bjuder på en tre minuter lång, animerad rundtur.

   
Porsche 918 Spyder är den mest imponerande bilen i det här exklusiva segmentet!
90
20