Han ska rädda Volvo i USA

Volvo fortsätter tappa på den viktiga USA-marknaden. Nu byts USA-chefen ut, samtidigt som Volvo tillsätter en ny arbetsgrupp som ska pressa upp försäljningen.

Hittills i år har Volvo sålt knappt 50.000 bilar i USA. För tio år sedan, 2003, sålde Volvo över 130.000 bilar. Nu skapas en ny arbetsgrupp, samtidigt som USA-chefen byts ut – allt för att öka försäljningen.

Volvos nya USA-chef heter Tony Nicolosi och var tidigare chef för Volvo Cars Financial Services.

Volvo fortsätter tappa på den amerikanska marknaden – i september minskade försäljningen med 16 procent. Tidigare i veckan skrev vi att Anders Gustafsson, som är vd för Volvos svenska försäljningsorganisation, lånas ut till Volvo i USA under tre månader.

Anders Gustafsson ska skapa en "supergrupp" tillsammans med bland andra Volvo Cars globala försäljningschef Alain Visser. Målet är förstås att pressa upp försäljningen.

Volvo passar också på att byta ut chefen för USA-marknaden. Tony Nicolosi blir ny vd för Volvo Cars på den nordamerikanska marknaden. Han var tidigare vd för Volvo Cars Financial Services i USA.

Chefsnytet är en del i ett större omstruktureringsarbete på den amerikanska marknaden, för att förbättra den dåliga försäljningen.

Läs också: Volvomodellerna som står och samlar damm
Läs också: Volvos kräftgång i USA

Jag tror att en ny chef är precis vad Volvo behöver i USA. Snart ökar försäljningen!
147
45