Ford ökar med 50 procent i Kina – större än Toyota?

Inledningen var något trög men nu spurtar Ford på den stora, kinesiska marknaden. Uppgången i Kina under de första åtta månaderna var 50 procent och därmed passerar snart Ford både Honda och Toyota.

Ford Mondeo China

Är det okej att vi i Europa får vänta tre år längre på nya Ford Mondeo, jämfört med jänkarna? Eller två år längre än kineserna? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Kineserna har fortfarande inte glömt bråket med Japan om de omdiskuterade Senkaku-öarna. Under förra hösten utbröt de regelrätta upplopp i samband med demonstrationer mot Japan och den antijapanska stämningen har lett till att många upprörda kineser bojkottat japanska bilar.

Alla de japanska biltillverkarna har fått skruva ned sina försäljningsprognoser för den kinesiska marknaden. Men den enes död är den andres bröd, som det brukar heta, och den japanska bojkotten ger marknadsandelar till andra biltillverkare. Tydligast syns det hos Ford som under årets åtta första månader ökat sin försäljning med 50 procent.

Men Fords framgångar sker inte bara på grund av Senkaku-konflikten. Ford har nyligen gjort ett stort ansiktslyft av den populära Focus och även startat produktion av det nya "flaggskeppet" Mondeo (= Fusion i USA) i Kina. Ford Mondeo/Fusion tillverkas nu i tre fabriker: Hermosillo i Mexico, Flat Rock i Michigan, USA, samt i Chang'an-Ford i Chongqing, Kina.

Ford tror nu att man kan sälja någonstans mellan 900.000 och 1 miljon bilar i Kina under 2013. I så fall passerar man sannolikt både Toyota och Honda i Kina.

Fortsätter utvecklingen lika positivt under 2014 kan Ford även passera Nissan, som säljer cirka 1,2 miljoner bilar årligen i Kina.

Ford har dock en bit kvar till de två stora jättarna i Kina. Volkswagen Group (inklusive Audi, med flera) har satt en prognos på 3,2 miljoner bilar i Kina i år, General Motors väntas också passera tre miljoner bilar sina framgångsrika varumärken Buick och Chevrolet.

Med våra svenska glasögon kan vi också konstatera att Volvo gjorde en mycket bra försäljning i Kina under september – fast på en helt annan nivå – med 5.719 bilar, en ökning med 49 procent.

När kan vi då få se nya Mondeo i Europa – har Ford glömt bort oss? Fordfabriken i Genk, Belgien läggs ner och därför måste Mondeo byggas någon annanstans. Det mesta pekar mot att Almussafes-fabriken i Valencia, Spanien, får hedersuppdraget att bygga Ford Mondeo. Dit flyttas även byggande av Galaxy och den helt nya Ford S-Max. I Almussafes-fabriken byggs redan Ford C-Max, Kuga och Transit Connect samt Tourneo Connect.

Produktionen av Mondeo i Almussafes lär dock inte komma igång förrän i slutet av 2014 och det innebär att vi får vänta till 2015 innan nya Mondeo dyker upp hos svenska Ford-handlare. Vi européer får alltså vänta tre år längre än de amerikanska köparna och två år längre än de kinesiska på Mondeo.

 

   
Jag har inget emot att vänta tre år extra på nya Mondeo. Då är barnsjukdomarna borta!
51
152