Äntligen börjar det närma sig premiär för nya Porsche Macan. Det har ryktats om en ”baby-Cayenne” i flera år men nu vet vi att nykomlingen visas upp senare i höst.
Cayenne är den snabbast säljande Porschen någonsin, och bidrar med enorma inkomster för tillverkaren. Därför är det inte konstigt att Porsche fortsätter sin satsning på suvar. Porsche Macan blir en direkt konkurrent till Range Rover Evoque och BMW X3.
Nya Macan är förvillande lik storebror Cayenne, tycker Autocar som redan fått en första provtur i nya Macan. Proportionerna med den långa motorhuven gör det svårt att avgöra om det verkligen var en Macan eller Cayenne som åkte förbi. Men tekniskt finns flera stora skillnader.
Nya Porsche Macan baseras på Volkswagenkoncernens MLB-plattform, som också ligger till grund för Volkswagen Touareg och Audi Q5.
Tre motorer finns tillgängliga vid lanseringen. Macan Turbo får en direktinsprutad V6-motor på 3,6 liter och 400 hästar. Det är lika mycket som den gamla V8-motorn på 4,8 liter utan turbo som satt i Cayenne S. Vridmomentet i Macan Turbo blir 550 Nm.
Förutom Macan Turbo kommer ytterligare två motorer vid lanseringen: en bensinmotor på 340 hästar i Macan S och en V6-diesel på 260 hästar i Macan S Diesel. Senare kommer också ett antal fyrcylindriga motoralternativ, för första gången sedan Porsche 968 på 1990-talet.
Autocar fick en åktur i Porsche Macan Turbo. Sittpositionen är sportigare än i Cayenne och kupén känns rymlig. Interiören får tidningen ännu inte visa på bild – det dröjer till premiären i november. Tjänstevikten ska hålla sig ”under 1.700 kilo” tack vare användning av aluminium.
Accelerationen från stillastående är mycket imponerande och 0–100 km/h går på drygt fem sekunder, enligt Autocars testförare. Bilen känns snabbare än Audi SQ5. Macan får 6-växlad manuell låda blir standard medan den 7-stegade PDK-lådan blir tillval. Den 8-stegade automatlådan i Cayenne kändes inte sportig nog, enligt Porsche.
Många biltillverkare säljer suvar utan fyrhjulsdrift, men Porsche Macan driver på alla fyra – åtminstone i alla versioner som finns vid lanseringen. Stopp/start-system samt ett ”seglingsläge” är också standard.
Spionbilder: Porsche Macan värmetestas
Målet med Porsche Macan har varit att bygga den mest körglada bilen i klassen med bra grepp och så lite karosskrängningar som möjligt – något som inte alltid är enkelt att kombinera med den höga tyngdpunkten. Autocar vågar ännu inte lova att Porsche lyckats, men Macan ”har allt som behövs för att göra den till suv-världens Cayman”.
Porsche Macan lanseras på bilsalongen i Los Angeles i november, och ska kosta från 440.000 kronor – omkring 150.000 kronor mindre än Cayenne.
Läs också: Porsche Macan – ungefär så här?