Volkswagen e-Up är laddad och klar för Sverige

Nu kan du beställa den nya elbilen VW e-Up hos de svenska handlarna. Priset startar vid 266.500 kronor men då kan man dra av 40.000 med hjälp av den statliga supermiljöbilspremien. Driftkostnaderna blir minimala och Volkswagen erbjuder dessutom "grön" el från vindkraftverk. Räckviddsångest? VW har lösningar på det också.

 

Kommer du att skratta hela vägen till banken – eller är det här en bil som gör ett stort hål i din plånbok? Nu kan du plocka fram miniräknaren och excelmallen för vi har fått det svenska priset på nya elbilen Volkswagen e-Up.

Det svenska priset för Volkswagen e-Up är 266.500 kronor och då får man en relativt välutrustad bil redan i standardutförande. "Automatlåda" ingår eftersom elbilen e-Up bara har en växel, liksom automatisk klimatkontroll med både parkeringsvärme och luftkonditionering (kan fjärrstyras via en smartphone), eluppvärmd vindruta, LED-varselljus, aluminiumfälgar och radio/navigationsutrustning.

ams 21 2013

I auto motor & sport nummer 21 finns en provkörning av Volkswagen e-Up. Du hittar tidningen i kiosken, eller klicka på bilden för att läsa tidningen digitalt.

Eftersom Volkswagen e-Up är en elbil får man den statliga supermiljöbilspremien på 40.000 kronor och bilen är skattebefriad i fem år. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på motsvarande Up med förbränningsmotor. VW e-Up drar 11,7 kWh per 100 kilometer, vilket med en elkostnad på en krona per kWh innebär att man kan köra tio mil till en kostnad av tolv kronor.

En femdörrars 1,0 High Up med 75 hk stark bensinmotor kostar enligt listan 131.400 kronor. Att göra en jämförelse rakt av är inte helt lätt eftersom VW e-Up är förhållandevis välutrustad. Men om vi för enkelhetens skull använder 1,0 High Up som referens kostar VW e-Up ganska precis dubbelt så mycket, även om skillnaden blir lite bättre om man räknar bort statens supermiljöbilspremie på 40.000 kronor.

För 226.500 kronor får man ganska mycket "vanlig" bil, om vi håller oss inom familjen så skulle den summan räcka för en VW Golf VII 1,4 TSI GT med 140 hk och DSG-låda, uppgiven förbrukning 5,0 l/100 km.

Och skulle vi vända på kalkylen krävs det många års körning innan man som privat bilägare har sparat in skillnaden mellan en e-Up och en vanlig 1,0 High Up med hjälp av den lägre bränslekostnaden. För tjänstebilsföraren är kalkylen mera lockande och direkt, tack vare det reducerade förmånsvärdet.

Volkswagen e-Up ska även gå att leasa men där är inte alla detaljer klara ännu.

VW Volkswagen e-Up Frankfurt

Artikelförfattaren tillsammans med VW e-Up vid en provkörning i Frankfurt i början på september. Bilen går att beställa nu och leveranserna börjar i december i år. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Körsträckan uppges till 16 mil, enligt den EU-norm som används för att mäta räckvidd. Man kör helt enkelt den vanliga körcykeln NEDC (New European Drive Cycle) tills att batteriet är slut. NEDC består av fyra cykler stadskörning och en cykel med landsvägskörning, snitthastigheten är bara 33 km/h och med många inbromsningar i stadskörningen gynnas en elbil. Om man enbart skulle köra landsväg med en VW e-Up lär räckvidden vara betydligt kortare än 16 mil, men hur långt får framtida tester visa.

Batteripaketet av litiumjon är på 18,7 kWh och sitter under baksätet på VW e-Up. Uttaget för laddning hittar vi bakom "tankluckan" och har den standard som gäller för både växelström och likström (AC och DC). Med de kraftfulla laddstationerna som har likström går det att ladda från tomt till 80 procent på bara 30 minuter.

Med ett vanligt 230V-vägguttag kan e-Up laddas över natten och Volkswagen erbjuder även en egen "laddningsstation" som ska monteras av elektriker i hemmet – då laddas batteriet fullt på sex timmar. Garantitiden på batteriet är åtta år.

VW Volkswagen e-Up Frankfurt

Utrymmesmässigt försakar man inte mycket i en e-Up. Den har plats för fyra personer och bagagevolymen är 250 liter (uppfällt säte), respektive 923 liter (nedfällt baksäte). KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Elmotorn ger som mest 82 hk (60 kW) och det maximala vridmomentet är 210 Nm – som levereras direkt. Gasresponsen i VW e-Up är snabb och eftersom maximala vridmomentet finns tillgängligt direkt upplevs bilen som kvick i stadskörning. Men givetvis räcker inte 82 för att göra e-Up till en accelerationsraket, 0-100 går på 12,4 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 130 km/h.

Vid stadskörning är det viktigt att få tillbaka den energi som levererats vid acceleration och VW e-Up har därför fyra lägen för bromsenergiåtervinning. I det mest radikala programmet bromsas bilen så kraftfullt att bromsljusen tänds och då behöver man heller inte använda bromspedalen, såvida det inte är frågan om ett panikstopp.

Att lära sig köra elbil handlar till viss del om planering. Men skulle det ändå gå fel och man kör slut på batteriet ingår det två stycken fria bärgningar från Volkswagen. Och behöver man köra riktigt långt går det att hyra en annan bil via Volkswagens dotterbolag Europcar.

VW Volkswagen e-Up Frankfurt

Volkswagen e-Up laddas med den standardiserade kabelsko som har ledningar för både likström och växelspänning. Med likström kan batteripaketet laddas från tomt till 80 procent på bara 30 minuter.

Är man intresserad av miljöhänsyn och är spekulant på en elbil gäller det förstås att följa sladden ända bort till början – var produceras strömmen? VW har tänkt på detta och knutit ett samarbetsavtal med vindkraftsbolaget O2. Ägare till VW Groups elbilar och laddhybrider kan teckna avtal med O2 om vindandelar i ett vindkraftverk som ligger vid Fallåsberget, Gästrikland. Då är man garanterad att bilen drivs av 100 procent förnybar energi med minimal påverkan från koldioxidutsläpp.

Ett avtal med O2 kostar cirka 3.000 kronor per år, uträknat på en förmodad förbrukning av 2 kWh per mil och en årlig körsträcka på 1.500 mil. Det räkneexempel som VW ställt upp består av en bensinbil som drar 8,3 l/100 km (något högt om man pratar om Up-storlek) och kör samma sträcka (bensinpris 14:60 kronor). Bensinbilen kostar då 18.000 kronor om året i bränsle – det innebär alltså en besparing på 15.000 kronor per år.

I praktiken är det givetvis en blandad ursprungsmix för den el vi plockar ut via uttaget i väggen, men när man köper andelar i vindel bidrar man till att det investeras i nya vindkraftverk. På det viset blir elproduktionen gradvis allt mera "grön".

   
Nu börjar jag faktiskt bli sugen på elbil - VW e-Up skulle bli mitt val i segmentet!
117
150