BMW redo att öka produktionen av elbilen i3

I Tyskland är intresset kring elbilar svagt men ändå hävdar BMW att deras nya i3 redan är en succé. Över 8.000 BMW i3 är förhandsbeställda – nästan ett års produktion – och nu gör man sig redo för att bygga ut kapaciteten i Leipzig-fabriken. Blir BMW i3 en flipp eller flopp?

 

När auto motor & sport besökte den jättelika Frankfurtsalongen för en månad sedan var den elektriska trenden påtaglig. I stort sett varje biltillverkare hade en eller ett par eldrivna elbilar/laddhybrider att visa upp – redo för försäljning eller på väg att produceras inom något år.

Samtidigt vet vi att försäljningen av elbilar och laddhybrider gått trögt, både i Europa och Nordamerika. Koncernchefen Carlos Ghosn sa 2010 att målet var att senast 2012 sälja en halv miljon elbilar årligen, fördelat på Renault och Nissan. Men trots att Renault/Nissan varit först ut på marknaden sålde man inte mer än 68.000 elbilar under 2012.

De tyska premiumtillverkarna ligger i startblocken och nästa år blir det en påtaglig, elektrisk offensiv ute hos bilhandlarna. Smart Fortwo Electric Drive är hittills den enda tyska elbil som gått att köpa men senare i höst lanseras Mercedes S-klass 500 Plugin Hybrid, elbilen Volkswagen e-Up samt elbilen BMW i3 (som även ska gå att beställa med räckviddsförlängare). Till nästa år kommer laddhybriden Audi A3 Sportback e-tron, elbilen Volkswagen e-Golf samt elbilen Mercedes B-klass Electric Drive.

Hur kommer då kunderna att reagera på alla dessa nya elbilar – blir det rusning till handlarna? Nja, ska man döma av alla de intervjuer och samtal som vi hade under Frankfurtsalongen finns det en utbredd skepsis bland bilindustrin. Dyra elbilar med allt för dålig räckvidd blir sannolikt svåra att sälja. Merparten av de modeller som är på väg siktar mot den amerikanska marknaden där lagkrav i till exempel Kalifornien tvingar biltillverkarna att ha elbilar och laddhybrider.

Flera personer vi pratade med hävdade att BMW i3 redan är en flopp. Intresset på den viktiga, tyska hemmamarknaden är svalt och det fnissades öppet inför BMW:s offensiva planer.

Men BMW höll huvudet högt och hävdar nu att lanseringen av i3 inletts på ett strålande sätt, 8.000 bilar är förhandsbeställda. Målet är att årligen bygga över 10.000 BMW i3 i Leipzig-fabriken och växer efterfrågan ytterligare måste produktionskapaciteten utökas.

"Om intresset håller i sig, vilket det ser ut att göra, måste vi investera i en större kapacitet," sa BMW:s finansdirektör Friedrich Eichiner i måndags vid en presskonferens.

Priset i Tyskland för BMW i3 börjar vid 34.950 euro när den börjar säljas nästa månad, att jämföra med VW e-Up som ligger på 26.900 euro, VW e-Golf ska kosta 35.000 euro och Audi A3 Sportback e-tron har ett listpris på 38.000 euro.

Våra kollegor på brittiska tidningen Autocar provkörde BMW i3 nyligen och var försiktigt positiva, även om de var tveksamma till prisnivån (klicka på länken för att läsa mer). Men vad tror ni läsare, är elbilen i3 en djärv satsning som slår väl ut för BMW – eller är i3 i själva verket en flopp som vi kommer att skratta åt i framtiden? Använd gasa/bromsa nedan och skriv ner er framtidsprognos.

   
BMW i3 är redan en flipp (= gasa), en tråkig flopp (= bromsa).
529
618