Det är trångt i Golfklassen. Peugeot har lanserat nya 308 och en ny upplaga av Mazda 3 har precis börjat säljas. Allt för att utmana Volkswagen Golf.
Opel Astra ligger just nu sjua på listan över Europas mest sålda bilar, bakom både Volkswagen Golf och Ford Focus. Trots krisen är Opel och Vauxhall dock Europas tredje största biltillverkare.
Våren 2015 kommer en ny generation Astra som blir både sportigare och slankare, enligt tyska Auto Bild. Precis som konkurrenten Volkswagen Golf blir nya Opel Astra lättare än föregångaren, i det här fallet handlar det om en viktminskning på mellan 40 och 80 kilo. Det sparar bränsle och ger roligare köregenskaper.
Även utrymmena ska bli bättre, tack vare kompakta hjulupphängningar, tunnare stolar och längre axelavstånd. Under huven hamnar både befintliga 1,6- och 2,0-litersmotorer på 170 respektive 200 hästar, men också en trecylindrig 1,0-litersmotor. Opel Astra kommer förstås också som kombi (eller Sports Tourer på Opelspråk). Den lanseras sent 2015.
Designen tar ett stort steg från dagens modell, och inspireras till viss del av konceptbilen Monza som visades upp på Frankfurtsalongen. Måsvingedörrarna hänger förstås inte med till serieproduktion men fronten får ett helt nytt designspråk med L-formade led-strålkastare och stora luftintag. Motorhuven har tre veck och i fronten finns en lång kromlist vid Opel-emblemet – något som också kommer sprida sig till resten av modellprogrammet.
Förhoppningsvis planerar Opel också en OPC-variant av nya Astra. Däremot finns inga uppgifter om att Opel utvecklar någon el- eller hybridvariant.
Opel ska lägga ned fabriken i Bochum, och produktionen av nya Astra hamnar istället i polska Gliwice med start 2015. Där byggs redan nu fem olika Astramodeller samt cabrioleten Cascada.
Läs också: Opel lanserar tre nya motorer