Chevrolet Camaro Z/28 möter Ford Mustang Boss 302

Två muskelbilsikoner möter varandra på bana: Chevrolet Camaro Z/28 mot Ford Mustang Boss 302. Båda är det snabbaste som tillverkaren erbjuder för en banträff – men vem är snabbast?

 

De historiskt bevandrade vet förstås att amerikanska muskelbilar inte bara handlar om stora V8-motorer som klarar av en sak – accelerera fort rakt fram. När dessa ikoner skapades på 60-talet byggdes flera av dem för att tävla i dåtidens racingserier.

Den första årsmodellen Chevrolet Camaro – som kom i slutet på 1966 som årsmodell 1967 – var GM:s svar på den omåttligt populära Ford Mustang som lanserats 1964. Det fanns redan flera snabba Mustang-modeller och Chevrolet ville direkt från början ta strypgrepp på dem varför man i december 1966 introducerade toppmodellen Camaro Z/28.

GM tog ett 327-motorblock och stoppade in den kortslagiga vevaxeln från 283-motorn, därmed hade man skapat en högvarvig V8-motor med klassiska storleken 302 kubiktum (5,0 liter) – precis under racingarrangören SCCA:s tak på max 305 kubiktum. Motorn hade en uppgiven toppeffekt på 290 hk men gav i själva verket närmare 400 hk med dubbla fyrportare. På racingbanorna blev Camaro Z/28 en dominant och vann SCCA Trans Am-serien 1968 och 1969.

Shelby-Mustangerna, som vunnit Trans-Am 1966 och 1967, var inte längre snabbast. Detta gjorde förstås Ford vansinniga och de skapade därför en lika skarpslipad banversion för att möta Z/28:an – Ford Mustang Boss 302, årsmodell 1969. Ford knyckte Z/28:ans recept och pusslade ihop delar från olika V8:or för att skapa sin egen högvarviga 302-motor (fyra tum borrning, tre tum slaglängd). Ford var nära att vinna Trans-Am serien redan första året men 1970 fick man äntligen tillbaka titeln och var kung igen, eller "Boss" som Ford uttryckte det.

Med denna lilla historiska utflykt är vi tillbaka till 2013. Både Ford och Chevrolet har återskapat sina ikoner från 60-talet. Att Chevrolet Camaro Z/28 är snabb vet då man nyligen körde runt Nürburgring på 7:37,47. Det var på en delvis blöt bana och GM tror att man skulle ha kapat av sex sekunder om varvet varit torrt hela vägen.

För att jämföra Chevrolet Camaro Z/28 och Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca har GM gjort den video som du hittar längst upp på sidan. Bilarna jämförs på GM:s testbana Milford Road Course och om ni nu tycker att jämförelsen är orättvis – varför använder man till exempel inte Ford Shelby GT500 – så hävdar GM att Mustang Boss 302 Laguna Seca är det absolut snabbaste som Ford kan erbjuda för bankörning. Man har helt enkelt testat allt Ford har och då är Mustang Boss 302 Laguna Seca snabbast.

GM hävdar att man med nya Camaro Z/28 skapat en bil som kan mäta sig med Porsche 911 GT3 och Nissan GT-R, men hur det står till med den saken får framtida tester utvisa. Vem vann då? Vi ska inte förstör spänningen, titta på filmen ovan när Chevrolet Camaro Z/28 möter Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca.

   
Det visst jag väl från början, Camaro Z/28 måste vara snabbast på bana.
129
32