Hej, hur är det? Laddad?
– Haha. Ja, det här är spännande…
Nog med slött vitsande. Har du kört något än?
– Ja, jag har kört i stadstrafik och det var väldigt odramatiskt. När man har lärt sig att den bromsar kraftigt då man släpper gasen, för att ladda batterierna, är den är otroligt lättkörd, den har ju inte ens växellåda. Och den är riktigt kvick, 170 hk på bakhjulen – tyvärr kan man kan inte koppla ur antispinn och drifta. Det är synd… Haha. (Alla fakta om BMW i3 här!)
Hur långt kan man köra och hur länge tar det att ladda i3?
– Den ska gå att köra upp till 19 mil, om man kör riktigt snålt, men mer rimligt är nog 15 mil. Det tar mellan 30 minuter och åtta timmar att ladda, beroende på strömkälla. Batterierna har garanti i åtta år/10.000 mil.
Mer i ams nr 24
• En stor provkörning av BMW i3 kommer i auto motor & sport 24. Då gör vi även en teknisk genomgång.
• Mer fakta om BMW i3
• Ställ din fråga om i3 direkt till Alrik. Klicka här!
Hur sitter man?
– Fram sitter man bra. Det är lite mpv-känsla, man sitter högt och ser inte huven. Bak är det så kallade självmordsdörrar, det vill säga, dörrarna hänger i bakkant. Benutrymmet i baksätet är okej för mig, för ett barn räcker det gott och väl. Även i takhöjd är det okej för mig.
Någon överraskning?
– Inte än så länge, men en rolig detalj är att stolarna är helt manuella – för att spara el. Personligen tycker jag att det borde varit vev till fönstren också, men det finns fönsterhissar. Interiören känns till hälften BMW, andra hälften är eko-futuristisk med återvunnet material. Det är kul.
Hur är tekniknivån?
– Hightech-känslan är hög. Den har bland annat en skärm med hastighet och lite annan information, samt en stor navigator. SIM-kort är standard, så bilen är alltid uppkopplad, en finess är att den kan räkna ut hur man kommer till punkten B på snabbaste sätt under rådande trafik, den tar hänsyn till bilar, bussar, tåg, fötter…
Är den snygg?
– Ditt svar är lika bra som mitt.
Vad kostar den?
– Den kostar från 339.000 kronor minus 40.000 kronor i miljöbonus.
Är det bilen eller konceptet som är grejen med i3?
– Jag vet inte ännu. Men den är snabb, styv och välbyggd med hightech-känsla. Folk har plåtat oss, så designen funkar fantastiskt bra, om man vill visa vad man kör.
Men nu längtar jag ut på riktiga vägar för att se om den är lika underhållande som futuristisk. Allt om detta i nr 24 av auto motor & sport.