Om man inte levt i en grotta de senaste åren går det inte att missa hur bilindustrin svängt de senaste åren. Elbilar och laddhybrider har gått från futuristiska koncept till att bli verklighet, de står just nu ute hos bilhandlarna – som till exempel Volvo V60 Plug-in Hybrid.
Här på auto motor & sport har vi, precis som alla andra, börjat brottas med olika typer av kablar och ladduttag. Ska man ladda upp en elbil behövs det mycket ström och speciellt kablage. Och handskar, för kablar som ligger på garagegolv eller utomhus blir snabbt smutsiga.
Smartare vore att ha en teknik liknande den som du förmodligen redan använder till din sladdlösa eltandborste, nämligen induktiv laddning. Volvo Car Group har deltagit i ett avancerat forskningsprojekt kring möjligheterna med induktiv laddning och funnit en lovande framtid:
”Induktiv laddning har stor potential,” säger Lennart Stegland som är vice president vid Electric Propulsion System, Volvo Car Group. ”Den trådlösa tekniken är ett bekvämt och effektivt sätt att överföra energi. Vår studie tyder också på att det är en säker metod.”
”Det finns ännu ingen gemensam standard för induktiv laddning. Vi kommer att fortsätta med vår forskning och utvärdera möjligheten att använda tekniken i våra hybrid- och elbilsprojekt, tillägger Lennart Stegland.
Vid induktiv laddning används ett växlande, elektromagnetiskt fält som skapas av en spole. I bilen sitter en annan spole som tar upp magnetfältet och omvandlar energin till laddning i batteripaketet.
”Med induktiv laddning är det bara att placera bilen över en laddstation, så startas laddningen automatiskt. Vi är övertygade om att detta är en av de faktorer som kan öka kundernas acceptans av eldrivna fordon,” berättar Lennart Stegland.
”Testerna visade att det går att ladda vår Volvo C30 Electric utan sladd på cirka 2,5 timmar. Vi har samtidigt också forskat på långsam och regelbunden laddning tillsammans med Inverto, som också deltog i projektet,” säger Lennart Stegland.