Volvo forskar kring trådlös laddning av elbilar

Med induktiv laddning slipper man sladd till elbilar och Volvo har deltagit i ett avancerat forskningsprojekt för att göra verklighet av trådlös uppladdning av elbilar. Knepigt att förstå? Det funkar på ungefär samma sätt som du laddar din eltandborste!

Volvo induktiv sladdlös laddning elbil

Elbilar har sina fördelar, men det vore skönt att slippa allt krångel med sladdar och kontakter. Ett sätt är att använda induktiv laddning, då överförs energin trådlöst. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Om man inte levt i en grotta de senaste åren går det inte att missa hur bilindustrin svängt de senaste åren. Elbilar och laddhybrider har gått från futuristiska koncept till att bli verklighet, de står just nu ute hos bilhandlarna – som till exempel Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Här på auto motor & sport har vi, precis som alla andra, börjat brottas med olika typer av kablar och ladduttag. Ska man ladda upp en elbil behövs det mycket ström och speciellt kablage. Och handskar, för kablar som ligger på garagegolv eller utomhus blir snabbt smutsiga.

Volvo induktiv sladdlös laddning elbil

Initiativtagare till det nyss genomförda forskningsprojektet, där induktiv laddning för bilar och bussar ingick, var Flanders' Drive, ett utvecklingscenter för bilindustrin i regionen Flandern i Belgien. Projektet genomfördes av ett konsortium av företag, däribland Volvo Car Group, Bombardier Transportation och busstillverkaren Van Hool. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Smartare vore att ha en teknik liknande den som du förmodligen redan använder till din sladdlösa eltandborste, nämligen induktiv laddning. Volvo Car Group har deltagit i ett avancerat forskningsprojekt kring möjligheterna med induktiv laddning och funnit en lovande framtid:

"Induktiv laddning har stor potential," säger Lennart Stegland som är vice president vid Electric Propulsion System, Volvo Car Group. "Den trådlösa tekniken är ett bekvämt och effektivt sätt att överföra energi. Vår studie tyder också på att det är en säker metod."

"Det finns ännu ingen gemensam standard för induktiv laddning. Vi kommer att fortsätta med vår forskning och utvärdera möjligheten att använda tekniken i våra hybrid- och elbilsprojekt, tillägger Lennart Stegland.

Lennart Stegland, chef för "Electric Propulsion System" hos Volvo Car Group.

Lennart Stegland, chef för "Electric Propulsion System" hos Volvo Car Group.

Vid induktiv laddning används ett växlande, elektromagnetiskt fält som skapas av en spole. I bilen sitter en annan spole som tar upp magnetfältet och omvandlar energin till laddning i batteripaketet.

"Med induktiv laddning är det bara att placera bilen över en laddstation, så startas laddningen automatiskt. Vi är övertygade om att detta är en av de faktorer som kan öka kundernas acceptans av eldrivna fordon," berättar Lennart Stegland.

"Testerna visade att det går att ladda vår Volvo C30 Electric utan sladd på cirka 2,5 timmar. Vi har samtidigt också forskat på långsam och regelbunden laddning tillsammans med Inverto, som också deltog i projektet," säger Lennart Stegland.

Volvo induktiv sladdlös laddning elbil

Spolen behöver inte vara rund utan kan vara en ganska platt konstruktion som går att fälla ner i golvet. När elbilen står över magnetfältet överförs energin. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

   
Smart teknik, det här skulle jag vilja se på Volvos framtida elbilar och laddhybrider.
251
15