Ramona Karlsson: "Jag kör en procent"

Vi har fått en pratstund med vinnaren av finalen i rally-SM, Ramona Karlsson. Läs intervjun där hon berättar om livet som rallyförare och när hon var testförare för Volvo.

Ramona i sin WRC-Skoda på full attack.

Ramona Karlsson började köra cross i unga år och tävlade dessutom i pistolskytte. Vid 19 års ålder var hon med i landslaget för pistolskytte och körde SM i rallycross. Samtidigt hade hon tänkt gå en fysikutbildning på Göteborgs universitet. För att finansiera sin rallysatsning ett år senare hade Ramona nio jobb.

Du hade nio jobb samtidigt som du körde rally, alltså?

Ska jag göra någonting så gör jag det ordentligt. Och jag hade inte en spänn att köra rallybil för så jag tänkte att nu jäklar ska jag jobba ihop allt. Jag finansierade min första rallysäsong med min lön som vårdbiträde, säljare, bowlinghallreceptionist, restauranganställd, truckförare och anställd på ett tvätteri.

Och det funkade bra för dig?

Ju mer jag körde desto bättre gick det, så snart blev jag en så kallad A-förare, vilket är den högsta förarkategorin, och då lossnade det så att jag fick fler sponsorer. I samma veva fick jag även fast anställning som testförare på Volvo.

Hur fick du det jobbet?

Jag hörde talas om tjänsten av en kompis så jag sökte den. Jag kände inte ens till att Volvo hade en testbana.

Bara sådär?

Nja, jag fick komma på en intervju och göra ett förarprov. Och då hade jag givetvis en fördel av att jag körde rally och gillade bilar. Men det är ju inte helt lätt att få det jobbet så det var ju så klart jättekul!

Vad fick du göra?

Jag vet inte riktigt hur mycket jag får berätta.

Äh, det var väl så många år sedan så det är lugnt i dag!

Haha, så det är preskriberat menar du? Vi körde mycket uthållighetsprov där vi testade drivlinan genom att dra husvagnar eller höghastighetsprov där vi körde i 200 km/h 20 varv på en lång ovalbana. Det var jättekul och det gjorde mig bekväm med höga hastigheter. Under tiden som testförare blev jag allt bättre på att köra och efter två år kände jag att det var dags att satsa heltid på rallysporten. För det höll inte att, som när jag jobbade på Volvo, gå in på varje fikarast för att ringa sponsorer. Jag hann helt enkelt inte med att ha ett jobb för att driva rallysatsningen fullt ut.

Så kom finanskrisen, och där stod jag och behövde få ihop en miljon kronor till mitt team i grupp-N. Men jag lyckades till slut, mycket tack vare huvudsponsorn Höganäs som gör metallpulver till bland annat kugghjul. Så jag provade ut transmissionskugghjul tillverkade av deras metallpulver och drev mitt eget team i SM mellan åren 2008 och 2012. Där någonstans fick jag för mig att satsa internationellt, i VM, vilket krävde att jag skulle få ihop sex miljoner kronor. Jag jobbade som en dåre och fick ihop fem. Men genom att vara min egen teamchef lyckades jag med satsningen och körde VM 2012.

Under tävlingen på Nya Zeeland gick det riktigt bra och vi jagade en andraplats. Nu kommer vårt genombrott när vi tar en pallplats tänkte jag. Sedan började bilen brinna. Vi fick kasta oss ur i farten och se på hur hela satsningen brann upp. Men redan i ambulanshelikoptern på väg till sjukhuset så pratade jag med min kartläsare Miriam om hur vi skulle komma tillbaka och satsa nästa år.

Vi fick ihop till att köpa en begagnad WRC-bil för sex miljoner kronor som vi körde i SM. Men det blev sådan himla press på att leverera. Pengarna var slut på grund av strul med försäkringsbolaget, och vi höll på att inte ens komma till start sista tävlingen. Jag panikskapade små sponsorpaket bak på bilen som jag sålde in som en iller men fick precis ihop det en dag innan tävlingen. Fast då var jag så slut att jag inte förstod hur jag skulle orka köra SM-final också.

Ramona Karlsson är snabbare än vad du är på att köra bil!
Foto: Glenn Mattsing/Outside

Vad var det som satte så stor press på dig?

Det var alla fördomar utifrån. Folk trodde att jag hade fått satsningen för att jag var tjej. De förstod inte att jag hade stångat mig blodig för att nå hit. Jag har ju hört manliga kollegor som säger att deras enda målsättning är att åka ifrån mig. Men jag tycker att det är kul att höra sånt där för det gör mig bara ännu mer taggad. När jag var yngre hade det nog varit svårt att ta det där, men nu blir jag bara triggad av det.

Känner du att du måste överleverera?

Det var mitt största problem tidigare. Att jag ville för mycket. Och den starka viljan inom mig har ibland blivit som en spärr där jag har blivit överladdad och kört av vägen och kraschat. Om jag hade kunnat få något ogjort så skulle jag önska att jag hade struntat i det där och fokuserat på mig själv. Men det är svårt, rally är en väldigt mental sport.

Är det detta du förmedlar till medlemmarna i din organisation Young Female Drivers?

Ja, precis. Jag öppnar upp mig och berättar hur jag har tänkt och gjort. Jag försöker få dem att förstå att de bara ska strunta i alla fördomar och tro på sig själva. Det var så kul när jag vann SM-tävlingen, så stod en av tjejerna ur YFM vid målgången med tårar rinnande nerför kinderna. Efteråt fick jag ett sms av henne där hon skrev att det var en av de bästa dagarna i hennes liv. Det var sådan enorm inspiration för henne att få se mig stå på prispallen.

Vem har varit din förebild?

Ja, Michèle Mouton blev vm-tvåa det år jag föddes. Hon har visat att man kan fast att man är tjej och gick i bräschen med att vara framgångsrik kvinna inom motorsporten. Vi har faktiskt viss kontakt idag, och hon skrev ett grattismejl till mig efter förra tävlingen. Det är stort att få sådant av sin barndomsidol.

Ramona och Miriam visade vem som bestämmer i SM-finalen.
Foto: Glenn Mattsing/Outside

Hur mycket är entreprenörskap och hur mycket kör du faktiskt rally?

Haha oj, 99 procent är nog entreprenörskap och en procent bilkörning. På den här nivån jag kör på nu är det verkligen så. Driftkostnaden på den bil jag har nu är cirka 1.500–2.000 kronor per körd kilometer. Du kan ju tänka att en rallytävling som är 15 mil kostar en hel del pengar. Därför har man inte råd att testa och träna hur mycket som helst heller.

Varför byter du till rallycross?

Jag brinner jättemycket för rally. Det är bilkörning på väldigt hög nivå. Du kör utan marginaler, måste ha mycket hög uthållighet och det är väldigt prestigefyllt. Men rallycross lockar av flera olika anledningar, det är också prestigefyllt men på ett annat sätt. Man möter motståndarna direkt i tuffa fighter och man måste vara väldigt tuff och explosiv. Fast framför allt är det arenaformatet som lockar mig så mycket. Det är lättare att göra riktigt stora events med bra mediabevakning.

Vad är roligast att köra om du svarar från hjärtat?

Jag har kört rally i WRC-bil nu, så det går inte att komma högre där. Men nu ska jag köra en supercar i rallycross, och den är ganska mycket värre än rallybilen. Det jag kommer att sakna är långa sträckor, smal grusväg och noter från Miriam. Men rallycrossbilen har 620 hästkrafter, mot rallybilens 380.

Är det körningen eller framgången som ger dig störst kick?

Det är en blandning. Jag är en riktig tävlingsmänniska. Bara jag spelar fia med knuff så måste jag vinna. I går var jag med i en tv-sändning där vi tävlade i radiobilskörning. Jag förlorade med typ tre sekunder, så efter sändningen höll jag på och köra i tre timmar för att vinna.

Är livet en tävling?

Jag lever under en ständig stress för att livet är så jäkla kort och jag vill göra så mycket. Jag vill verkligen leva i nuet hela tiden och leva till max. Och det är naturligtvis alltid roligast att vinna.

Tvivlar du någonsin på det du gör?

Ja, vissa stunder gör man ju så klart det, men det går över väldigt fort för mig. Men de stunderna är också viktiga att ha för de leder ofta till nya lösningar på problemen. Som när bilen brann upp på Nya Zeeland. Då undrade jag så klart vad jag höll på med. Jag hade jobbat så hårt och lagt ner hela min själ i något som bara försvann så fort. Då funderade jag verkligen på om det var värt det. Sedan försakar jag mycket tid och mina vänner. Jag kan aldrig följa med tjejpolarna på resor eller hinner sällan med att umgås särskilt mycket. Men jag får ut så mycket av min sport att jag alltid tycker att det har varit värt det.

Hur skiljer du på vad som är fritid och vad som är jobb?

Det gör jag inte. Och det är ett vanligt diskussionsämne med min sambo. Om jag verkligen måste tala i telefon med min mekaniker om kvällarna eller uppdatera min blogg. Vid fredagsmys sitter jag och antecknar vilka potentiella sponsorer som dyker upp i reklamen. Så det är nog inte så kul för personer i min omgivning, men för egen del så far jag inte illa av det.

Vad gillar du för musik?

Ganska blandat, men jag gillar tung rock och metal. Jag tycker att det kan vara avkopplande att lyssna på. Men när jag kör bil lyssnar jag aldrig på musik. Då passar jag på att ringa vänner och familj för att komma ikapp.

   
Jag tror att jag kör snabbare än Ramona!
19
238