Välj vinterdäck aktivt – läs våra däcktester

Många köper billiga friktionsdäck på nätet. Budskapet från auto motor & sport är att göra ett aktivt val genom att först läsa tidningstesterna. Dåliga, europeiska friktionsdäck kan i värsta fall fördubbla bromssträckan – men det är inte den enda egenskapen som är viktig i valet av däck.



Vilka vinterdäck är bäst? Den frågan är lätt att ställa men inte lika enkel att besvara. Här på auto motor & sport försöker vi verkligen hjälpa till med kunskapsnivån, just nu är vi i färd med att färdigställa höstens fjärde (!) test av vinterdäck – allt för att du som konsument ska göra ett bra val.

Mitt besök hos TV4 handlade mest om europeiska friktionsdäck. Många shoppar däck på nätet och vet inte riktigt vet vad de köper. Andelen europeiska friktionsdäck har sjunkit stadigt de senaste fyra åren, men de siffrorna är svåra att uppskatta. Däckbranschens egna siffror pekar mot att det i år säljs ungefär 65 procent dubbdäck, 24 procent nordiska friktionsdäck och 11 procent europeiska friktionsdäck.

Men många köper europeiska friktionsdäck via nätet och där finns inga säkra siffror. Kanske är så mycket som vartannat europeiskt friktionsdäck köpt på nätet och därmed "osynligt" i statistiken.

På våt asfalt kan friktionsdäck vara riktigt bra. Men på snöslask och is blir de betydligt sämre.

Den stora risken med europeiska friktionsdäck är att bilföraren inte är medveten om däckets svagheter. Europeiska friktionsdäck är bra vid tre–fyra plusgrader och uppåt. I dessa temperaturområden, på barmark, är de stabila och har kort bromssträcka både på våt och torr asfalt.

Men runt nollstrecket, speciellt om det är mycket snöslask, förvandlas de europeiska friktionsdäcken och kan i jämförelse med bra dubbdäck ha 50 procent längre bromssträcka. De sämsta europeiska friktionsdäcken har ännu längre bromssträcka – kanske uppemot 100 procent längre bromssträcka.

Det behövs ingen större fantasi för att förstå vad den förlängda stoppsträckan skulle betyda om du till exempel måste tvärbromsa vid ett övergångsställe.

När det blir fem minusgrader och ännu kallare "vänder" egenskaperna till det bättre igen. Då förbättras bromssträckan för alla typer av vinterdäck eftersom de sträva iskristallerna ger bättre fäste. De som varit ute och promenerat en riktigt kall vinterdag med knarrande is under skorna vet att man inte behöver vara rädd för att halka – isen biter, helt enkelt.

Vårt råd blir att göra ett aktivt val, och inte bara titta på prisnivån. Det finns mycket annat som spelar in när du köper vinterdäck. Läs våra däcktester – då gör du ett klokt däckval.

Dubbdäck

Fördelar: Bra grepp på is. Trygga, jämna egenskaper.
Nackdelar: Bullrar. Förbjudna i många länder och på vissa gator i svenska städer. Får bara användas 1 oktober–15 april.

Nordiska friktionsdäck (dubbfria)

Fördelar: Hyggligt bra grepp på is, bra på snö. Fin komfort, rullar tyst.
Nackdelar: Sämre än dubbdäck på is. Försämras markant när de blir slitna.

Europeiska friktionsdäck (dubbfria)

Fördelar: Mycket goda egenskaper på våta vägbanor. Bra i höga hastigheter, hög komfort.
Nackdelar: Dåligt grepp på is. Kan slaskplana, speciellt breda däck.

  • Test av 9 dubbdäck. Bridgestone Ice Cruiser 7000, Continental ContiIceContact, Dunlop Ice Touch, Goodyear Ultragrip Ice Arctic, Gislaved Nord Frost 100, Hankook Winter i*Pike, Michelin X-ice North 2, Nokian Hakkapeliitta 8 och Pirelli Winter Ice Zero. Köp direkt på sajten!
  • Test av 8 friktionsdäck. Continental ContiVikingContact, Hankook i*Cept, Kumho Izen KW31, Michelin X-Ice 3, Nokian Hakkapeliitta R2, Nordman RS, Pirelli Winter Ice Control och Yokohama Ice Guard 50. Köp direkt på sajten!
  • Test av europeiska friktionsdäck. Publiceras i nummer 23 som finns i butik den 31 oktober.
  • Test av sportiga friktionsdäck. Publiceras i nummer 24 som finns i butik den 14 november.
   
Jag väljer dubbdäck i vinter!
232
209