Det är åtta år sedan Honda NSX lades ned och vi har fortfarande inte fått se någon produktionsklar efterföljare.
Men nu börjar det äntligen närma sig premiär för andra generationen Honda NSX. Enligt utvecklingschefen Ted Klaus handlar Honda NSX inte om att erbjuda mest effekt eller snabbast acceleration. Istället är utvecklingsteamet ute efter ”rätt känsla”.
”Vi letar efter spänningen i Ferrari 458 och prislappen hos Porsche 911. Hybridtekniken kommer hjälpa oss med det”, säger han till Autocar.
Ted Klaus medger att siffrorna för nya Honda NSX knappast kommer generera några chockrubriker. Men Honda NSX ska ändå slå konkurrenter som Nissan GT-R, Audi R8 och McLaren MP4-12C när det gäller körglädje.
Honda NSX får en mittmonterad V6-motor och en 7-stegad dubbelkopplingslåda. En större elmotor hjälper till att driva bakhjulen, medan två mindre elmotorer driver varsitt framhjul, vilket gör bilen fyrhjulsdriven.
Totaleffekten hamnar på omkring 400 hästkrafter, och de främre elmotorerna skapar tillsammans ett slags ”torque vectoring-system” som ser till att rätt framhjul får rätt mängd kraft i kurvorna.
Produktionen av nya Honda NSX startar 2015.