Tesla-bränderna ska utredas av USA:s myndigheter

Amerikanska trafiksäkerhetsverket, NHTSA, har startat en utredning som omfattar samtliga 13.000 tillverkade Tesla Model S. Tre bränder på fem veckor är kanske inte en tillfällighet och nu är frågan om Tesla-chefen Elon Musk kan vända situationen till sin fördel – eller om det är början på ett ännu större kursfall.

Tesla Model S brand bilbrand olycka

Vid den tredje branden tror man att bilen kört över en bogserstång som låg på vägbanan, alltså ungefär samma typ av olycka som när den första Tesla Model S började brinna utanför Seattle.

Som vi rapporterat här på auto motor & sport har det under drygt fem veckor skett tre olyckor med elbilen Tesla Model S som resulterat i kraftiga bränder. Första branden med en Tesla Model S skedde i början på oktober i Seattle, efter att föraren kört över "ett större metallföremål" som låg på vägbanan. Föremålet penetrerade golvet och trängde in i batteripaketet, som började brinna.

Några veckor senare skedde en ny olycka i Merida, i norra Mexico, där Teslan också började brinna. Den tredje olyckan med en brinnande Tesla Model S skedde 6 november i Tennessee, USA. Även då, liksom i första olyckan, tror man att det varit ett större metallföremål på vägen som skadat golvet och startat branden.

Kan dessa tre bränder vara en tillfällighet eller tyder det på ett strukturellt problem som riskerar att återkomma – och därför borde förhindras? Amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen NHTSA, "National Highway Traffic Safety Administration", har beslutat sig för att starta en undersökning kring Tesla-bränderna. Hittills har det tillverkats drygt 13.000 Tesla Model S och eftersom de är i grunden lika omfattas samtliga bilar av de beslut och åtgärder som NHTSA kommer fram till.

Amerikanska NHTSA ska framför allt undersöka vilka risker som finns förknippade med att föremål på vägen träffar bilens undersida. Det är redan känt att Tesla bestämt sig för att genomföra en uppgradering av mjukvaran som styr luftfjädringen för att öka markfrigången vid landsvägskörning. Mer luft under bilen skulle kunna bidra till att föremål blir liggande istället för att sugas upp av fartvinden och i värsta fall penetrera det underliggande batteripaketet i golvet.

I de första kommentarerna i amerikanska media säger Teslas vd Elon Musk att han välkomnar en undersökning och själv uppmanat NHTSA att sätta igång. Istället för att se utredningen som något negativt vill Musk vända situationen till ett ypperligt tillfälle att tysta alla kritiker. Men helt säker på vad NHTSA kan tänkas hitta hos Tesla Model S verkar Elon Musk ändå inte vara. I ett blogginlägg skrev Musk följande:

"Vi anser att det är högst osannolikt, men om något upptäcks som skulle ge en väsentlig förbättring för förare och passagerares brandsäkerhet, kommer vi omedelbart att införa denna förbättring på nya bilar och erbjuda det som en gratis uppgradering till alla andra bilar som sålts."

"Givet att andelen bränder i Model S är betydligt lägre, jämfört med vanliga bilar, och det faktum att ingen person skadats, verkade det inte som en undersökning vore en bra användning av NHTSA:s tid – speciellt inte jämfört med de hundratals dödsfall som inträffar vid bensinbränder varje år," fortsatte Musk.

"Emellertid är det en större sak som står på spel: om falska påstående om elbilars säkerhet tillåts att härska, kommer det att försena framväxten av hållbara transporter och öka risken för globala klimatförändringar, med potentiellt katastrofala följder för hela världen. Detta kan vi inte tillåta," avslutar Elon Musk sitt blogginlägg.

 

 

Den inledande undersökningen av Tesla Model S som NHTSA genomför kan ta upp till sex månader, sedan beslutas om man ska gå vidare med en djupare teknisk analys. Det är först i det andra steget som NHTSA kan kräva av biltillverkaren att vidta åtgärder som förbättrar säkerheten.

I början på hösten var Teslas aktiekurs på väg upp mot 200 dollar, innan den första branden inträffade i början på oktober. Aktiekursen har sedan sjunkit, steg för steg. Efter den tredje branden sjönk Teslas kurs under 140 dollar och tisdagens besked från NHTSA sänkte kursen till under 120 dollar när aktiehandeln startade.

Jag har mycket stort förtroende för säkerhetsnivån, inklusive brandrisken, hos Tesla Model S.
149
114