Volvos nya knep – växer så det knakar

Volvo tillhör de märken som ökar mest i Japan. V40 gör succé och är en storsäljare i sitt segment. Men Volvo har ett knep för att kunna öka ännu mer. Och det med en oväntad överraskning.
Annons

Volvos nya knep – växer så det knakar
Volvo har varit framgångsrika i Japan och V40 är en storsäljare i sitt segment. Det här året räknar Volvo med att sälja 8.000 V40 i Japan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvo gör rekordår efter rekordår i Japan den senaste tiden. Nu är de nästan uppe på samma nivåer som de bästa åren under 90-talet. I år pekar prognosen på 18.000 bilar. Att jämföra med ynka 5 000 bilar för några år sedan. Tillväxten började på allvar under 2010 när S/V60 lanserades.

Volvos nya knep – växer så det knakar
Alan Desselss, Volvo Cars Japan.

V40 är en av de allra mest populära ”importbilarna” – som alltså inte är tillverkade i Japan – sedan den lanserades i mars. Japan är faktiskt V40:s näst bästa marknad globalt sett, efter Storbritannien. Enligt Alan Desselss, vd Volvo Cars Japan, kommer de att sälja över 8.000 V40-bilar i Japan i år.

Japan är ett land som gillar kombibilar och efter V40 är V60 är en av de bästa icke-japanska bilmodellerna. Förr var V70 storsäljaren för Volvo, men de japanska köparna har gått ned i storlek. Suvar, likt XC60, är inte alls lika populära. Som jämförelse säljer Volvo V40 bättre än BMW 1-serien i Japan och V60 (utan hjälp av S60) säljer bättre än Audi A4 hittills i år. Inte illa pinkat av Volvo!

Volvos nya knep – växer så det knakar
För några år sedan sålde Volvo bara 5.000 bilar i Japan, men trenden uppåt kom med lanseringen av S60 och V60. I år pekar prognosen mot att Volvo säljer 18.000 bilar i Japan. Kombimodeller är populära i Japan och V60 passar bättre än V70, som anses vara för stor.

Motormässigt är det T4 som går bäst i Japan. Men i mitten på 2014 kommer Volvo att börja sälja dieselbilar här. Framgången med Mazdas Skyactiv-diesel i CX-5 har gjort att japanarna fått upp ögonen för diesel i personbilar.
 
Men riktigt samma succé som hos Mazda CX-5, med 80 procent dieselandel, tror inte Alan Desselss. ”Vi hoppas på omkring fem procent diesel. Kanske lite mer för XC60.”

Volvo kan nämligen inte dra nytta av extra dragkraft via skattereglerna. Faktum är att när de nya VEA-motorerna lanseras under 2014 får både bensin och diesel-versionerna ta del av en 100-procentigt skatteavdrag som de låga CO2-utsläppen ger. Lanseringen av de nya VEA-motorerna talar för en fortsatt stark uppgång för Volvo i Japan.

Volvos nya knep – växer så det knakar
Volvo är tillbaka på Tokyo Motor Show, efter flera års frånvaro. Återstår att se hur publiken tar emot designen på Volvo Concept Coupé. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen