Miljöbilsmarknaden dopad av bilhandelns export

Många Volvo V60 D6 AWD säljs på export. Bilhandlarna kasserar in 40.000 kronor i supermiljöbilspremie trots att bilarna aldrig rullar på svenska vägar.

Många av Volvos laddhybrider når aldrig de svenska köparna, trots att staten betalar ut en premie på 40.000 kronor. Istället går bilarna på export – och bilhandlaren tar hand om pengarna.

Den nya supermiljöbilspremien på 40.000 kronor ska gå till elbilar och laddhybrider som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. Men många av Volvos laddhybrider, som staten betalar ut en premie på 40.000 kr för, når inte de svenska nybilsköparna. Bilarna exporteras direkt till Holland av bilhandlaren, som tar hand om premien.

"Statistiken är dopad och det här visar att vi har en fullständigt felaktig bild av hur många supermiljöbilar som rullar på våra vägar", säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilsförlaget Ynnor AB.

Av de 583 Volvo V60 D6 AWD laddhybrider som enligt branschorganisationen Bil Sweden registrerats i Sverige till och med oktober 2013, har 76 exporterats innan de lämnat bilhallen, enligt Ynnor. Som en jämförelse har bara sju av över 800 sålda Toyota Prius Plugin Hybrid som hittills sålts exporterats.

Enligt Ronny Svensson på Ynnor finns det risk att potten för supermiljöbilspremien tar slut om handlarna fortsätter sälja bilarna på export.

"Eftersom staten har begränsat utbetalningen av de här pengarna, som skulle gå till bilköpare med goda miljöintentioner, finns det en risk att premien tar slut", säger Ronny Svensson.

Bakgrunden till exporten är att Volvos laddhybrid och andra miljöanpassade bilar är mycket populära i Holland, som erbjuder bilägarna kraftiga subventioner.

"Om bilhandlaren kan utöka sina marginaler med 40.000 kronor för en bil som sedan exporteras är det klart att det lockar", säger Ronny Svensson.

Jag tycker det låter helt okej att bilarna går på export och att bilhandlarna tar hand om supermiljöbilspremien.
33
591