Fisker Automotive ansöker om rekonstruktion

I fredags ansökte Fisker Automotive om rekonstruktion av företaget. Hong Kong-baserade Hybrid Technology Holding är på väg att ta över Fisker och har planer på att flytta produktionen från Finland till USA. Men vem ska leverera batterier till Fisker Karma i framtiden?
Annons

Fisker Automotive ansöker om rekonstruktion
Dansken Henrik Fisker lämnade Fisker Automotive i våras men nu ser det ut som en rekonstruktion kan ske och produktionen kan komma igång igen.

Sedan sommaren 2012 har produktionen av Fisker Karma stått still efter att batteritillverkaren A123 gått i konkurs. Under våren avgick företagets grundare och vd Henrik Fisker, samtidigt som merparten av personalen blev uppsagd.

Men det finns hopp om att Fisker Karma ska återuppstå igen. I fredags, 22 november, skickade Fisker Automotive in sin ansökan om rekonstruktion enligt ”Chapter 11” och det Hong Kong-baserade Hybrid Technology Holding ska finansiera processen.

”När vi nu fortsätter att undersöka Fisker möjligheter kommer vi att fatta beslut om företagsstruktur och inriktningen för den nya verksamheten,” sa Caroline Langdale, talesperson för Hybrid Technology.

Företaget ska inte flyttas och Fisker Automotive blir kvar i Kalifornien, däremot flyttas produktionen av Karma från Valmet Automotive i Finland tillbaka till USA. Vem som ska leverera batteripaket till Fisker Karma i framtiden är inte känt. I Sverige säljs Fisker Karma av Callisma AB, Danderyd.

Missa inte provkörningen som Fredrik Huldt gjorde av Fisker Karma våren 2012 (klicka på länken för att hoppa dit).

 

Mer information om Fisker: Fisker Automotive.se

Annons
Annons
Rulla till toppen