Officiell: Här är nya Volvo S60 och V60 Polestar

Äntligen har vi fått de första officiella bilderna och faktauppgifterna om Volvo S60 och V60 Polestar. Detta är Volvos nya toppmodeller som ska sno kunder från Audi S4 och BMW 335i. Vi har tittat närmare på nykomlingarna.

De senaste stjärnorna från Polestar heter S60 och V60. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Thomas Berggren ger två tummar upp till nya V60 Polestar.

Efter många smygvisningar väljer Polestar äntligen att lyfta på täcket och visa upp de nya toppversionerna av Volvo S60 och V60. Nu handlar det inte längre om någon ovanlig specialmodell, som förra S60 Polestar – de nya modellerna ska säljas på fyra kontinenter med start 2014.

"Med introduktionen av V60-modellen är vi också stolta över att fortsätta arvet av snabba Volvokombibilar som 850 BTCC, en tradition djupt rotad bland Volvoentusiaster", säger Christian Dahl, vd för Polestar.

Volvo S60 och V60 Polestar får permanent fyrhjulsdrift från Haldex, en trimmad version av T6-motorn och 6-stegad automatlåda som standard. 0–100 km/h går på 4,9 sekunder. Det är en sekund snabbare än S60 T6 AWD.

I faktauppgifterna lovar också Polestar att nyheterna har launch control och något som kallas Curve Hold – alltså att lådan håller kvar den aktuella växeln genom kurvan. Kan detta vara den första produktions-Volvon med launch control...?

Ratten har fått alcantarainlägg, snygga växlingspaddlar och blå kontrastsömmar.

Designen får sig en liten uppdatering, men skiljer sig inte särskilt mycket från motsvarande modell med R-Design-paket. Fronten har fått några nya detaljer och led-strålkastare, fälgarna är unika för Polestarmodellerna, backspeglarna är svartlackade och bakpartiet har försetts med en stor spoiler och två runda avgasutblås, ett på varje sida.

Även interiören känns igen från "vanliga" Volvo V60 och S60, men Polestarmodellerna får blå kontrastsömnad och ett nytt panelmaterial på mittkonsolen.

Enligt Polestar kommer den nya V60-modellen kosta drygt 540.000 kronor när den dyker upp efter nyår. Under tiden kan du själv titta närmare på nya Volvo V60 och S60 Polestar i galleriet nedan.
 





Thomas Berggren: "Imponerande!"

Äntligen har Polestar och Volvo förstått vikten av att ha en väl fungerande växellåda – i den meningen att det nu sitter växlingsvippor bakpå ratten i de nya S60 och V60 Polestar. Tyvärr är det fortfarande en automatlåda, men med vipporna går det åtminstone att växla smidigt – att sitta och spakväxla en automat är inte högsta nöje. Kan Polestar fixa fram en dubbelkopplingslåda eller, varför inte, en manuell låda blir det pricken över det berömda i:et…

Accelerationssiffran 4,9 sekunder till 100 km/h är imponerande, fyrhjulsdriften perfekt för svenska vinterförhållanden och chassibalansen, enligt testföraren Robert Dahlgren, lagd mer åt överstyrning än understyrning.

Tyvärr har vi inte fått köra de nya Polestarbilarna ännu och V60 Polestar kommer först en bit efter nyår. Men Volvos prispolitik verkar hygglig, inget pris är satt ännu men plus 20 procent på priset för en vanlig V60 T6 AWD ter sig inte avskräckande. Inte när man betänker att Polestarbilen har snygga, kramgoa stolar med snygga dekorstickningar plus rejält med utrustning.
 

Jag kör mycket hellre en Volvo Polestar än Audi S4!
770
185