Polestarversionen är en S60/V60 i originalutförande med större turbo, kompressor, nya vevstakar och kamaxlar. Dessutom större luftintag, en bränslepump av högre kapacitet samt BorgWarner-fyrhjulsdrift som ser till att skicka mer kraft till bakhjulen och den nya Polestar-optimerade åttaväxlade Geartronic-automatväxellådan.
Utöver detta har Polestarversionen bantat, den är 24 kilo lättare över framaxeln och 20 kilo lättare totalt jämfört med tidigare modellår.
”Dessa bilar är riktigt snabba. Men de är mer än bara det. De kombinerar Polestars 20-åriga racingerfarenhet med Volvos pragmatism och ingenjörskonst”, säger Niels Möller, Chief Operating Officer, Polestar.
Vi har provkört Volvos nya Polestarbilar – läs provkörningsrapport här.
De första gatlegala Polestar-bilarna kom 2014. I dag har man expanderat från 13 till 47 marknader och en fördubblat produktionsvolymen.
S60 och V60 Polestar delar teknik Polestar Cyan Racings helt nykonstruerade tävlingsbil Volvo S60 Polestar TC1 som gör debut i årets världsmästerskap för standardvagnsracing, WTCC. Bilarna använder samma grundchassi, motor och filosofi från teamen bakom utvecklingen.
”Medan de används på helt olika områden delar bilarna mer än bara teknik. Det handlar om att skapa prestandabilar som kan användas i alla situationer, oavsett om det handlar om att vinna ett mästerskap eller att njuta av en säker, funktionell och körglad bil hela året om”, säger Thed Björk, Polestar Cyan Racing race- och utvecklingsförare.
Både tävlingsbilen och gatbilen har en vidareutvecklad fyrcylindrig Drive-E-motor, där den dubbelladdade tvålitersmotorn i Volvo S60 och V60 Polestar producerar 367 hästkrafter och 470 Nm.
Med den ökade prestandan ökar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp till 7,8 l/100 km och 179 gram/km.