Nuvarande PSA-chefen Philippe Varin lämnar sin tjänst till våren. Att Varin var på väg bort var en lågoddsare efter det missnöje som uttryckts, bland annat av ägarfamiljen Peugeot. Philippe Varin har dock haft den otacksamma uppgiften att genomföra en hel serie av tuffa besparingspaket, sådant ökar inte populariteten.
Efterträdaren heter Carlos Tavares, 55-årig portugis som lämnade landet i gymnasieålder och gjort karriär inom Renault, dit han kom redan 1981 som ingenjör. Sista steget i karriären var posten som operativ chef för Renault, ”COO” som det heter på företagsengelska (kan jämföras med vice vd i Sverige).
Jobbet som COO fick Tavares efter att Patrick Pelata tagit fullt ansvar för den spionhärva inom Renault där tre medarbetare felaktigt utpekats som spioner hösten 2010. Ett ”drottningoffer” som lika gärna skulle ha kunnat bli schack matt för Carlos Ghosn.
Chefsuppdraget hos Renault tog dock hastigt slut efter att Tavares i en intervju med Bloomberg News berättat att han – som passionerad bilälskare – gärna skulle fortsätta sin karriär som vd för ett större företag inom bilindustrin. Den intervjun gillade inte Renault/Nissans koncernchef Carlos Ghosn och Tavares fick städa skrivbordet med omedelbar verkan.
Det snabba beslutet från Carlos Ghosn att arbetsbefria Carlos Tavares var inte populärt inom Renault. Tavares hade gjort sig känd som drivande kraft för flera lyckade projekt, satsning på elbilar och hade senast lyckats med självmordsuppdraget att få de fackliga organisationerna hos Renault att acceptera nedskärningar och frysning av lönerna. Tavares hade också tidigare hjälpt Nissan till nödvändiga besparingar i Nordamerika. Hos Renault var Tavares en omtyckt och respekterad chef, tack vare sitt fokus på både produkt och kostnader.
Men nu kan alltså motorsportentusiasten och bilälskaren Carlos Tavares anta den utmaning som han sökt – att vara vd för ett större bilföretag – men hos PSA Peugeot Citroën istället för Renault. Företrädaren Philippe Varin har ”städat” i ekonomin med det är inget dukat bord som Tavares övertar. PSA går fortsatt med förlust och någon riktigt uppgång kan det knappast bli om inte EU-marknaden börjar växa igen.
Flera viktiga modellanseringar – som exempelvis den livsviktiga Peugeot 308 – måste lyckas om siffrorna ska peka uppåt för PSA.
Första halvåret 2013 redovisade PSA en förlust på 510 miljoner euro men det var ändå en rejäl förbättring jämfört med fjolåret då man förlorade fem miljarder euro.
Alliansen med General Motors kräver förmodligen en kombination av fingertoppskänsla och järnhand för att utvecklas på ett positivt sätt, en situation som Carlos Tavares ärver från Philippe Varin. De likvida problemen hos PSA har pekat ut en ny ägarsituation där eventuellt franska staten och kinesiska Dongfeng Motor går in som delägare i Peugeot och Citroën.
General Motors lär inte välkomna varken statligt eller kinesiskt ägande, vilket innebär att alliansen kan ta en helt annan riktning än man ursprungligen tänkt. Carlos Tavares lär få en fullbokad kalender när han tillträder sin tjänst som PSA-chef till våren 2014.