
Brittiska Kantar Media har gjort en stor undersökning bland blivande bilköpare i Europas fyra största marknader: Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Spanien. Undersökningen omfattade både män och kvinnor, som delvis föredrar olika biltyper.
Enligt Kantar Media är det lätt hänt att övervärdera populariteten hos suvmodeller och crossovers, även om de segmenten vuxit snabbt under det senaste decenniet. Undersökningen visade att 47 procent av män och kvinnor fortfarande letar efter en femdörrars halvkombi (”hatchback”) eller en traditionell, fyrdörrars sedanmodell när de ska köpa ny bil.
Kombimodeller kom på andra plats hos männen, elva procent av dessa letade efter en rymlig familjefraktare som nästa bil.
Familjebuss kom på tredje plats med åtta procent, suvar var fjärde valet med sex procent och fåfängan i form av coupémodeller hamnade på femte plats med tre procent.
Kvinnor letade bilmodeller på ungefär samma sätt, men med lite annorlunda fördelning. På delad andra plats kom kombi och familjebussar med åtta procent, suvmodeller var fjärdeplacerade med fyra procent och endast två procent av kvinnorna letade en coupémodell.
Den enda större förändringen jämfört med föregående års undersökning finns hos familjebussarna, som minskade i popularitet med tre procentenheter hos både män och kvinnor.
Vad biltillverkarna kan lära sig av detta är att inte underskatta den stora betydelsen av attraktiva halvkombi- och sedanmodeller. I denna grupp finns nästan hälften av alla bilköpare och Audis beslut att till exempel sälja nya A3 sedan även i Europa kan visa sig vara helt rätt.