GM lägger ner Chevrolet för att rädda Opel

Chevrolet försvinner från Europa senast 2015, meddelar General Motors. Det radikala och oväntade beslutet ska bredda Opels kundunderlag i Europa. Att ha två konkurrerande varumärke på samma marknad är ”ekonomiskt oacceptabelt” enligt GM:s europachef Steve Girsky.
Annons

GM lägger ner Chevrolet för att rädda Opel
General Motors styrelseordförande i Europa, Steve Girsky, tar till storsläggan för att rädda Opel. Chevrolet läggs ner och ska vara borta ur Europa till slutet av 2015.

Varumärket Chevrolet har varit framgångsrikt i Europa och på relativt kort tid tagit en marknadsandel på 1,2 procent. Det borde bilkoncernen General Motors vara mycket nöjd med, om det inte vore för att den tillväxten till stora delar skett som ”intern kannibalism” och drabbat både Opel och Vauxhall.

Idag meddelar General Motors att man tänker ta till radikala grepp för att förbättra läget för Opel/Vauxhall: Chevrolet försvinner från Europa och ska vara helt avvecklat till slutet av 2015.

Den europeiska bilmarknaden har sjunkit till historiskt låga nivåer under eurokrisen 2012–2013 och även om det nu syns små tecken på en försiktig uppgång är läget mycket bekymmersamt för både Opel och Chevrolet. Även Vauxhall har haft bekymmer i Storbritannien. Under nuvarande situation är det bättre att fokusera på ett (Opel/Vauxhall) varumärke istället för två, enligt GM:s europeiska styrelseordförande Steve Girsky:

”Vi tror att detta är vägen till framgång för alla våra varumärken här i Europa och globalt, GM kommer att gynnas av ett starkare Opel/Vauxhall,” sade Girsky under en telefonkonferens i onsdags. ”Chevrolet drar sig ur Europa och det kommer att hjälpa oss att påskynda utvecklingen i den här regionen,” tillade han.

Beslutet att dra tillbaka Chevrolet från Europa har ingenting att göra med GM:s allians med PSA Peugeot Citroën.

”Beslutet är taget på helt egna ben, oberoende av vår relation med PSA,” sa Steve Girsky. ”Vi stänger ner den marknadsandel på cirka en procent i Europa som Chevrolet haft, det finansiella resultatet har varit oacceptabelt.”

Redan för ett år sedan utlovade Steve Girsky den hjälp som Opel behöver för att vända, men att lägga ner Chevrolet hade nog inte många väntat sig. Nedläggningen blir heller inte billig, branschanalytiker tror att det kostar GM cirka en miljard dollar att lägga ner Chevrolet i Europa.

För de som köpt en Chevrolet i Sverige och Europa återstår det nu att se hur andrahandsvärdet påverkas. Service och reservdelar lär säkerställas via Opelhandlarna men ett nedlagt varumärke får snart stämpeln som ”udda” och det brukar inte gynna värdeminskningen.

Vad tycker ni läsare – är det rätt beslut av General Motors att lägga ner Chevrolet i Europa?

Annons
Annons
Rulla till toppen