Nevs plan: Här är alla kommande Saabmodeller

Nevs har visat upp en ansiktslyft Saab 9-3 med bensinmotor. Kombimodellen dröjer – och någon dieselmotor kommer inte. "Det finns många frågetecken som behöver rätas ut", säger Saabentusiasten Tom Ryner.

Här kommer den, Nevs första serieproducerade Saab 9-3! Modellen får en bensinmotor, men senare kommer också en eldriven version. Någon dieselmotor är inte aktuellt.

Intresset var stort när Saabfabriken i Trollhättan kördes igång igen under måndagen.

Nu när presskonferensen är över och tillverkningsbandet börjat rulla klarnar bilden. Nyckeln till Saabs framtid finns numera både i Trollhättan och i Kina – men framför allt i ett kinesiskt batteriföretag.

I Kina äger och driver Nevs vd Kai Johan Jiang ett stort energibolag som bland annat förser större bussparker med batterier. Batteriföretaget har nu lyckats ta fram en ny typ av batteri med 40 procent högre energitäthet än vad andra biltillverkare använder.

Där finns alltså nyckeln för Saab. Planen är att bygga konventionella Saab 9-3 med elmotorer i Trollhättan, frakta dem till Kina och där förse dem med batterier från Jiangs batterifabrik. Finansieringen är säkrad via staden Qingdao, kinesiska utvecklingsfonder och Karl Johan Jiangs kinesiska energibolag.

Grön teknik är alltså ledordet för framtiden i Trollhättan hos Saab och Nevs. Och om allt lyckas kan Saab i Trollhättan se fram emot en gradvis ökad produktion. Hur snabb utvecklingen blir avgörs framför allt i Kina.

Nevs version av Saab 9-3 kommer också som kombi och cabriolet, men det dröjer.

Beställer du en Nevs-Saab får du själv hämta den i Trollhättan.

Därför skippar Nevs dieselmotorn

I första stadiet byggs den vanliga 9-3 i lågvolym, både som sedan, kombi och från 2015 även cabriolet. Först om ett par år lanserar Saab en ny 9-3 med eldrift och lång räckvidd. Och redan idag körs elektrifierade Saab 9-3-prototyper med Jiangs batteriteknik bortåt 30 mil på en laddning.

I sin affärsplan har Nevs valt två huvudmarknader, Sverige och Kina. Och för att snabbt få igång produktionen i Trollhättan valde Nevs att redan nu börja bygga även bensindrivna Saab 9-3 som ska säljas på Saabs hemsida – men bilarna måste avhämtas i Trollhättan. Inga återförsäljare finns i Sverige.

Diesel är över huvud taget inte aktuellt. I Kina säljs mindre än två procent av personbilarna med dieselmotor och miljöproblemen i städerna är enorma. I större städer är luftföroreningarna ett allvarligt problem – just därför satsar Jiang och Nevs på eldrivna bilar.
 

Tom Ryner hoppas att Nevs lyckas med sin affärsplan.

Förutom Thomas Berggren fanns Saabentusiasten och ams-medarbetaren Tom Ryner på plats för att kolla in produktionsstarten i Trollhättan.

"Som Saabentusiast och svensk känns det bra. Nevs har hittills visat att de kan följa sin affärsplan. Låt oss hoppas att de kan fortsätta på den inslagna vägen, ge oss prisvärda roliga och vackra bilar, Trollhättan den trygghet de förtjänar och en lång näsa åt dödgrävarna", säger han.

• Vet Nevs vad de ger sig in på?

"Det finns många frågetecken som behöver rätas ut men samtidigt känns Nevs-gänget sammansvetsat och Kai Johan Jiang verkar ärligt intresserad. Dessutom är det skönt att slippa GM:s floskler och vilda drömmar."

• Vad tar du med dig från premiären i Trollhättan?

"Det främsta minnet jag bär med mig från besöket hos Saab är inte bilen och inte pratstunderna med cheferna, utan leendet på montörernas läppar. Leenden som är fyllda av glädje och framtidstro. 
Till Kai Johan Jiang och resten av Nevs ledningsgrupp vill jag säga: Jag vill fortsätta se dessa leenden när jag besöker Nevs nästa gång."

Bläddra dig fram genom Nevs
framtid – klicka i tidslinjen!
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en ny Nevs-Saab.
1571
312